Nieuws in 1 minuut | Laadinfra voor haven Antwerpen, bijna 2 op 3 Nederlanders wil elektrisch rijden
Haven België krijgt laadpaalsite voor zware voertuigen
Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, Volvo Group en de TRATON GROUP, is door Port of Antwerp-Bruges geselecteerd om 2 moderne laadstations te bouwen op de vrachtwagenparkings ‘Goordijk' en 'Ketenis’. Milence ontwikkelt momenteel het grootste publieke laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens in Europa. Bedoeling is om de laadstations in het Antwerpse havengebied te openen in mei 2024. Het gaat om in totaal 30 laadpalen. Dit aantal zal in een tweede ontwikkelingsfase nog verder worden uitgebreid. De 2 laadstations zullen in eerste instantie uitgerust worden met 15 krachtige CCS-laders (Combined Charging System) met een laadvermogen van meer dan 400 kilowatt. Milence plant ook een snelle overgang naar de Megawatt Charging System (MCS)-technologie zodra deze beschikbaar is.
Natural Yachts breidt productlijn elektrische boten uit
Natural Yachts breidt zijn succesvolle zero-emissie lijn van elektrische Northman motorjachten en Maxus zeilboten verder uit. Familiebedrijf Natural Yachts breidt in 2024 opnieuw uit met elektrische boten voor verkoop en verhuur. Begin 2023 verhuisde het innovatieve botenbedrijf vanwege de groei van de onderneming naar Marknesse/Vollenhove. Op deze centraal gelegen locatie naast het Waterloopbos en met uitzicht op het Kadoelermeer kunnen geïnteresseerden kennismaken met de 100 procent elektrische boten. Na de elektrisch aangedreven Nexus Revo 870 Electric - een 9 meter kajuitboot - en de grotere 6 persoons Northman 1200 Electric heeft Natural Yachts afgelopen september de Northman 1050 Trawler Electric gelanceerd. Het nieuwe elektrische vlaggenschip is een Trawler motorjacht met een ruim interieur en innovatieve technologie. Naast de elektrische motorboten bestaat de zeilbotenrange momenteel uit de Maxus Evo 24 Electric, Maxus 26 Electric en de Maxus 34 Electric.
2 op 3 Nederlanders wil elektrisch rijden
Uit onderzoek van Autoverzekering.nl deed blijkt dat bijna twee derde van de Nederlanders (65,7 procent) wel graag elektrisch wil rijden, maar de aanschafprijs van elektrische auto’s nog te hoog vindt. Ook ondanks de aanschafsubsidie voor nieuwe- en tweedehandsvoertuigen. 60,4 procent van de Nederlanders stelt dat bijkomende kosten, zoals die voor het installeren van een laadpaal onder andere, hen er ook van weerhouden om een elektrische auto aan te schaffen. 43,5 procent van de ondervraagden geeft aan nog even te wachten op gunstige tijden. Zij stellen de aankoop van een elektrische auto nog even uit vanwege de huidige hoge energiekosten. Ten slotte is een deel van de Nederlanders ook onzeker over het verzekeren van elektrische auto’s. 17,6 procent geeft aan dat zij niet weten hoe ze hun auto het beste zouden moeten verzekeren als ze elektrisch zouden gaan rijden.