Het nieuws in 1 minuut | maandag 4 april – zondag 10 april 2016
Tweede Kamer neemt motie aan: streven om in 2025 enkel emissieloze auto’s te verkopen De Tweede Kamer heeft afgelopen week een motie van de PvdA aangenomen waarin minister Kamp (Economische Zaken, VVD) wordt opgeroepen om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren. Het kabinet moet volgens de motie ‘ernaar streven’ dat over 10 jaar in Nederland enkel nog emissieloze auto’s verkocht worden. PvdA'er Jan Vos stelde afgelopen het volgende in zijn Autoplan: 'De vraag is eigenlijk waarom we straks nog steeds in vervuilende auto’s op benzine en diesel rond zouden willen rijden. Het antwoord is natuurlijk dat we dit niet meer zullen accepteren. Auto’s met uitlaten zijn de nieuwe sigaret.'
Gazelle laat fietsers nieuwe speedhelm ontwerpen De invoering van de integraalhelmplicht voor fietsers met een speed pedelec lijkt van de baan. In plaats daarvan kiest het kabinet voor een sportievere helm die lichter is en beter ventileert. Hoe het voorkeursmodel er precies uit komt te zien, is nog onbekend. Koninklijke Gazelle roept fietsers op zelf een ideale en veilige speedbikehelm te ontwerpen. Het winnende idee wordt voorgelegd aan minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Per 1 januari 2017 is de snelle speed pedelec, die ondersteuning biedt tot 45 kilometer per uur, volgens de wet een bromfiets. Dat betekent dat dit type fiets een brommerkenteken moet dragen en er ook een helmplicht komt. Alleen met hoofdbescherming mogen de mensen de straat op met een speed pedelec. Nu nog is deze snelle e-bike volgens de wet een snorfiets en maken mensen zelf de keuze of en welke helm ze op zetten.
Deutsche Post gaat elektrische Streetscooters bouwen Deutsche Post gaat zelf de elektrische bestelwagen Streetscooter bouwen. Als de marktvraag er is, wordt de Streetscooter ook aan andere bedrijven geleverd. Dit jaar nog moeten de eerste 2.000 exemplaren geproduceerd worden. Uiteindelijk wil Deutsche Post 30.000 exemplaren in gebruiknemen. De gelijknamige GmbH Streetscooter – 1,5 jaar geleden overgenomen door Deutsche Post – gaat de bouw van de voertuigen verzorgen.
Limburg verdubbelt aantal laadpalen voor elektrische auto’s Limburg gaat samen met de Provincie Noord-Brabant een grote uitbreiding van het aantal publieke laadpalen voor elektrische auto’s aanbesteden. Met 240 extra laadpalen verdubbelt het aantal in Limburg. De Provincie wil samen met de Limburgse gemeenten, die zich vóór 1 mei moeten aanmelden, deze grote kans realiseren en staat voor bijna drie ton garant voor de kosten. Gedeputeerde Daan Prevoo: ‘Dit is een mooie kans voor de Limburgse gemeenten. Zij worden ontzorgd voor de aanleg van een laadpaalinfrastructuur. Ook kan door de aanbesteding van in totaal 1.250 palen een aanzienlijk kostenvoordeel worden gehaald. En het milieuvoordeel is evident: elektrische auto’s zijn een stuk beter voor de Limburgse luchtkwaliteit dan “traditionele” voertuigen.’
EVConsult: onduidelijkheid over belastingverlaging voor elektriciteit van laadpalen Staatssecretaris Wiebes kondigde recent aan dat hij de energiebelasting op laadpalen wil halveren. De verlaging geldt van 2017 tot en met 2020 voor elektriciteit die geleverd wordt aan laadpalen die zelfstandig zijn aangesloten op het elektriciteitsnet. Volgens adviesbureau EVConsult is het de vraag waar de prijsverlaging terechtkomt: bij de exploitanten, de gemeenten of de elektrisch rijders? Slechts 24 procent van de Nederlandse gemeenten heeft harde afspraken gemaakt over de laadprijs met exploitanten, zo blijkt uit onderzoek van EVConsult. Deze gemeenten hebben controle over de prijs voor de e-rijder. In de meeste gemeenten is dat dus niet het geval en is onduidelijk wie gaat profiteren van de door Wiebes aangekondigde prijsverlaging. Bij gemeenten die controle hebben over de prijsstelling (24 procent) is de prijs per kilowattuur momenteel in 6 procent van de gemeenten (24) tussen de 25 en 30 eurocent. Dit zijn gemeenten in de regio’s Utrecht, Rotterdam en Den Haag. In een groot deel van Gelderland, Noord-Holland en Flevoland ligt de kilowattuurprijs tussen de 30 en 35 cent (18 procent, 70 gemeenten). De gemeenten in deze gebieden zullen hun exploitanten kunnen aanspreken op de verlaging van de energiebelasting, zodat deze ten goede van de elektrische rijder komen of extra palen worden neergezet. Een rondvraag van EVConsult langs enkele betrokken gemeenten leert dat zij nog niet hebben besloten wat zij met het prijsvoordeel gaan doen.