Nieuwe subsidieronde voor elektrische vrachtwagens vanaf 4.250 kilogram
Meer uitstootvrije vrachtwagens op de weg en een steun in de rug voor innovatieve Nederlandse ondernemers met een goed plan. Met dat doel heeft staatssecretaris Van Veldhoven een nieuwe susbidieronde van de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport (DKTI-regeling) gepubliceerd.
Leren en innoveren
De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat hierover: ‘Door te leren én te innoveren snijdt het mes met deze regeling aan 2 kanten. Ondernemers kunnen ervaring opdoen met elektrische vrachtwagens, zodat die meer en sneller op de weg komen. Daarnaast kunnen ondernemers met een goed idee een steuntje in de rug krijgen zodat we hun groene innovaties terugzien op de weg. Ik ben echt trots op onze bedrijven die wereldwijd elektrische vrachtwagens, uitstootvrije bussen en laadpalen exporteren. Zij zorgen voor groene banen en maken ons transport toekomstbestendiger. Een toekomst waarin we minder CO2 uitstoten, de lucht schoner is en het stikstofspook verleden tijd is’.
Vanaf 4.250 kilogram
Ondernemers kunnen vanaf maart met subsidie investeren in uitstootvrije voertuigen boven de 4.250 kilogram. Dat zijn vooral vrachtwagens, batterij-elektrisch of op waterstof-elektrische. Ook de schoonste hybridevarianten komen in aanmerking. Er zijn steeds meer modellen op de markt, maar ze zijn relatief duur en het gebruik staat nog in de kinderschoenen.
Het kabinet trekt een eerste bedrag van 11 miljoen euro uit, zodat ondernemers ervaring kunnen opdoen met gebruik in de praktijk. Voorwaarde is dat zij hun opgedane kennis en ervaringen delen, zodat de markt versneld op gang komt.
Innovatieve plannen
Naast subsidie voor een schone vrachtwagen kunnen ondernemers vanaf 23 maart hun innovatieve transportplannen indienen. Zoals afgesproken in het klimaatakkoord heeft Van Veldhoven ruim 25 miljoen euro beschikbaar om bij te dragen. Een onafhankelijke commissie kiest de beste innovaties uit.
Het doel is Nederlandse transportinnovaties die nog niet op de markt zijn, maar wel zeer kansrijk zijn, versneld van de grond te krijgen. In 2 eerdere rondes investeerden bedrijven, kennisinstellingen en overheden samen in 76 projecten, met een totale waarde van 163 miljoen euro.