Nederland verdient jaarlijks 5 miljard euro met elektrisch vervoer
Elektrisch vervoer is goed voor de economie. Nederlandse laadpalen, trucks en bussen veroveren terrein, ook in het buitenland. Daarmee verdienen bedrijven uit Nederland jaarlijks zo’n 5 miljard euro. Het aantal groene Nederlandse banen stijgt flink, en verdubbelt naar verwachting in 2025. Dat staat in het Rapport Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer 2020 -Ontwikkelingen in de Nederlandse EV-sector‘. Het onderliggende onderzoek heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) uitgevoerd in opdracht van staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat).
7.000 banen
Er zijn momenteel zo’n 7.000 voltijdsbanen in de sector elektrisch vervoer, een derde meer dan bij het vorige meetmoment in 2018. Die banen zijn vooral te vinden bij bouwers van elektrische voertuigen zoals bussen en vrachtwagens. Ook bij laadpaalbedrijven is veel werkgelegenheid. Nederlandse bedrijven lopen voorop op het gebied van slim laden, waarbij de batterij van de auto het stroomnet ontlast. Nederlandse laadpaalbedrijven zijn actief in heel Europa, en ook steeds meer in Amerika. De verwachting is dat in 2025 de werkgelegenheid in de sector elektrisch vervoer vrijwel is verdubbeld. Zo’n 13.500 mensen vinden dan een voltijdsbaan als monteur, autobouwer of laadpaalexpert.
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven over de onderzoeksresultaten: 'Dit is een indrukwekkend groei, ruim de helft meer in slechts een paar jaar tijd. De sector groeit als kool, en is nu zo’n 3 keer zo groot als bijvoorbeeld de al indrukwekkende omvang van de Nederlandse fietsenbranche. De komende jaren gaan we vol aan de slag om het vervoer verder schoon te maken. Daar plukken we allemaal de vruchten van. Niet alleen goed voor het klimaat en onze schone lucht, maar ook voor onze portemonnee. En voor mensen op zoek werk. De komende jaren komen er duizenden banen bij in de sector elektrisch vervoer.'
Economische waarde stijgt snel
Bedrijven in Nederland produceren momenteel jaarlijks voor zo’n 5 miljard euro aan elektrische auto’s, bussen, vrachtwagens en andere producten op gebied van elektrisch vervoer, zoals laadpalen. Dat ruim de helft meer dan in 2018, toen het ruim 3 miljard was. De sector is daarmee ongeveer 3 keer zo groot als de Nederlandse fietsenbranche.
Bedrijven verdienen een deel van het geld aan export, maar ook in Nederland zelf is veel vraag naar schoon vervoer en laadpalen. Er staan relatief gezien nergens zoveel publieke laadpalen als in Nederland en slim laden is in opkomst. Met ruim 1.000 uitstootvrije bussen in het openbaar vervoer loopt Nederland voorop in Europa. En de komende jaren wordt een sterke stijging verwacht van het aantal vrachtwagens dat zonder uitlaatgassen rijdt. Ook stappen steeds meer particulieren over op een elektrische scooter of auto. In 2020 was een kwart van de nieuwe auto’s in Nederland elektrisch.
De sector reageert opgetogen. Nancy Kabalt, voorzitter van het Formule E-team, waarin bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid samenwerken aan elektrisch vervoer: 'Dit rapport toont aan dat de transitie naar elektrisch rijden kansen oplevert voor innovatie, groene groei en economische productiviteit in Nederland. Investeren in elektrisch vervoer is noodzakelijk voor het behalen van de klimaatdoelen, het nieuwe kabinet zal dan ook heldere en stevige ambities uit moeten spreken en dit vertalen naar ambitieus beleid. Zo groeit de sector van elektrisch vervoer ook de komende jaren en bouwt Nederland haar positie als internationale koploper uit.'