Nationaal Laadonderzoek 2021: ‘Elektrische rijder laadt auto vooral thuis op en daar liggen veel onbenutte kansen’
Rijders van een elektrische auto (EV) laden 59 procent van de kilometers bij hun laadpaal of het stopcontact thuis. Dat is een van de opvallendste resultaten uit het Nationaal Laadonderzoek 2021. De Vereniging Elektrische Rijders (VER), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en ElaadNL peilen met dit jaarlijkse onderzoek de ervaringen en meningen van meer dan 1.800 elektrische rijders. Daarmee is dit het grootste laadonderzoek onder elektrische automobilisten in Nederland.
Coronapandemie
Bij de eerste editie van het laadonderzoek werd slechts 47 procent van de kilometers thuis geladen. Logischerwijs draagt de coronapandemie bij aan de groei.
79 procent van alle ondervraagde EV-rijders geeft aan thuis te kunnen laden en die groep laadt maar liefst driekwart van zijn kilometers thuis op. Driekwart van de EV-rijders heeft zonnepanelen (tegen 15 procent van de ‘gewone’ Nederlanders) en ze willen die ook gebruiken om slim te laden. En dat is ook belangrijk want 60 procent van de EV-rijders betaalt zelf voor de laadkosten.
Thuisladen biedt kansen
VER-voorzitter Koos Burgman: ‘De dominantie van de thuislader biedt kansen. Merendeels laden in avond en nacht en meer gebruik maken van de eigen zonnepanelen kan collectieve en individuele kosten verkleinen. Dat scheelt in de portemonnee van de EV-rijder en ontlast het stroomnet. EV-rijders geven in het onderzoek aan dat ze dit graag doen of willen, maar de mogelijkheden die er zijn onvoldoende kennen.’
Uit het onderzoek blijkt dat EV-rijders slim laden met name zien als slim omgaan met de capaciteit op het stroomnetwerk, maar volgens Lotte Gardien, gedragsonderzoeker bij ElaadNL, mogen ook andere voordelen meer aandacht krijgen: ‘Het is goed te zien dat EV-rijders, ook de nieuwe respondenten, opnieuw positief zijn over slim laden en een hoge bereidheid hebben om slim te laden. Dat helpt niet alleen het energienet, maar slim laden betekent ook dat het aanbod van duurzame energie effectiever ingezet kan worden voor het laden van EV’s. Dit laatste is minder bekend. Daar kunnen wij meer EV-rijders over informeren.’
Regionale verschillen
Ook is er dit jaar gekeken naar regionale verschillen op het gebied van laden. Thijs Duurkoop (RVO): ‘Over het algemeen is de EV-rijder (zeer) tevreden over de laadinfrastructuur, dat geldt voor alle regio’s. We zien wel verschillen in de laadmix per regio. Zo zien we dat er in de 4 grote steden veel minder thuis geladen wordt en dat de EV-rijders uit de regio’s Noord en Zuid vaker aangeven dat er te weinig snelladers zijn’.
Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is hier te downloaden. Onderstaande video toont het webinar waarin de resultaten van het laadonderzoek werden gepresenteerd.