©Rovert van 't Hoenderdaal | Dreamastime.com

Vereniging Elektrische Rijders: ‘Dealers maken range voor elektrische auto vaak mooier’

Nieuws|Laatste update:

Autodealers geven potentiële kopers structureel een te rooskleurig beeld over hoeveel kilometers een nieuwe of tweedehands elektrische auto kan rijden. Dit stelt de Vereniging Elektrische Rijders (VER) op basis van een mystery-shopper-onderzoek.

249 dealers
Voor het onderzoek stelden mystery shoppers van de VER telefonisch vragen aan 249 merkdealers en universele bedrijven over de range van de meestverkochte nieuwe (10) en tweedehands (5) elektrische auto’s van 2021. Minimaal 21 procent tot maximaal 70 procent van alle dealerbedrijven per merk zijn in het onderzoek bereikt. Vervolgens werd de verkregen informatie vergeleken met de praktijk en minimale ranges afkomstig van EV database, dé autoriteit op dit gebied.

Belangrijkste conclusie van de VER is dat de meeste dealers een veel te rooskleurige praktijkrange communiceren. Bij nieuwe auto’s wordt veelal de fabrieksopgave (WLTP-range) gecommuniceerd (Ford en Kia). Over de minimale range, bijvoorbeeld bij koud weer en snelweggebruik, communiceerden sommige autodealers (Kia, Tesla) tot 40 procent positiever dan de website EV-database voor die modellen aangeeft.

Accucheck
Verder bleek ruim een derde van de ondervraagde bedrijven bij de verkoop van een tweedehands elektrische auto geen accucheck te kunnen of willen uitvoeren. De rest kon dat wel, soms via een merkdealer. Bij de vraag hoeveel garantie er op de accu van de betreffende auto zit, moesten veel verkopers regelmatig het antwoord schuldig blijven of ze gaven het standaardantwoord ‘fabrieksgarantie’. Ten slotte blijkt er volgens de  VER nog geen aanbod te bestaan voor een verlengde batterijgarantie.

Dit mystery-shopper-onderzoek is bedoeld om de autosector te helpen bij de stormachtig toenemende hoeveelheid vragen naar informatie en advies over nieuwe of gebruikte elektrische auto’s en om samen met merkdealers, universele autobedrijven en leasemaatschappijen het gesprek aan te gaan om de ev-advisering te verbeteren. Aan de hand van dit onderzoek komt de VER dan ook met een aantal aanbevelingen: ‘Bespreek de uitkomsten van dit onderzoek binnen het bedrijf of de branche, geef realistische informatie over het rijbereik van nieuwe en tweedehands elektrische auto’s en communiceer daarbij ook over de minimale range; bied een onafhankelijke accucheck voor tweedehands elektrische auto’s en bied een aanvullende batterijgarantie aan voor tweedehands elektrische auto’s, die binnen een paar jaar uit de fabrieksgarantie lopen.’

‹ Naar overzicht