‘Tesla populairste merk onder elektrische leaserijders, flinke concurrentie op komst’
Leasemaatschappij Ahtlon Nederland meldt dat Tesla in 2023 het populairste merk was onder elektrische leaserijders. Dit geldt zowel voor private lease als zakelijke lease. Er waren onder zakelijke leaserijders in 2023 een bijna 3 keer zoveel bestellingen ten opzichte van 2022 en bij private leaserijders ging het om bijna een verdubbeling.
Van de troon
Onder zakelijke leaserijders stoot Tesla, Volvo van de troon en onder private lease moet Mercedes-Benz plaatsmaken. Willemijne de Wit, marketing en sales director bij Athlon Nederland, over deze ontwikkeling: ‘We horen nog wel eens terughoudendheid op het gebied van elektrisch rijden. Leaserijders zien op tegen de vakantierit met een elektrische auto, zo zijn ze bijvoorbeeld bang om ergens te stranden door een lege batterij. Als we kijken naar de nieuwe modellen elektrische auto’s zien we dat de techniek goed is. De batterijtechniek heeft zich de afgelopen jaren sterk bewezen.’
Flinke concurrentie
‘De Tesla Model Y en Model 3 zijn in een razend tempo populair geworden. We zien dat onder andere terug in de meest geleasete modellen’, vervolgt De Wit. ‘Daar staat, zowel zakelijk als privé, Tesla Model Y op nummer 1. Voor aankomend jaar zien we overigens wel flinke concurrentie komen vanuit merken zoals bijvoorbeeld Polestar en BYD.’
Doordat Athlon particuliere leaserijders ook steeds meer tweedehands opties kan geven, kunnen meer mensen op een laagdrempelige manier kennismaken met elektrisch rijden. ‘Het komende jaar komen de populaire modellen uit 2019 onder zakelijke leaserijders terug uit de lease’, duidt De Wit. ‘Denk aan modellen als de Tesla Model 3, Hyundai Kona en Kia Niro. En juist voor de private lease doelgroep is dit interessant. Particulieren zijn terughoudender, omdat er onzekerheden spelen omtrent elektrische voertuigen. Onder andere met betrekking tot subsidies en zorgen rondom de accuduur van elektrische modellen. Deze zorgen halen wij met het bieden van private lease weg. Ons doel is om de private leaserijder ook kennis te laten maken met elektrisch rijden. En dat is goed nieuws, want zo krijgen de elektrische auto’s én de subsidies uit het verleden een tweede leven in Nederland.’