English
©ElaadNL

‘Laat elektrische auto’s met laadpalen communiceren in open universele taal’

Nieuws|Laatste update:

Experts van ElaadNL hebben een studie gedaan naar de ISO 15118-standaard voor communicatie tussen elektrische auto en laadpaal. Ze pleiten voor een open systeem.

In de publicatie “Exploring the Public Key Infrastructure for ISO 15118 in the EV Charging Ecosystem” leggen zij de werking uit van het protocol en komen tot de conclusie dat de standaard smart charging een stap verder kan helpen door het toevoegen van gebruikersinformatie aan het ev-ecosysteem. Daarvoor pleiten ze wel voor een open systeem.

Rondom het slim laden van elektrische auto’s ontstaat een heel ecosysteem van ICT-protocollen die regelen hoe de verschillende apparaten met elkaar communiceren. Zo communiceren publieke laadpalen met het backoffice over wie er wil laden (abonnementhouder), hoeveel kilowattuur er geladen wordt, wat de rekening daarvoor is en nog meer. Daarvoor wordt OCPP gebruikt, de in Nederland bij ElaadNL begonnen maar ondertussen wereldwijd geaccepteerde standaard.

Een andere verbinding die via ICT gelegd kan worden is die tussen auto en laadpaal. Daarvoor is de ISO 15118-standaard in ontwikkeling. Hierdoor kan autorisatie en authenticatie, security en extra smartcharging-informatie worden geregeld. Experts van ElaadNL zetten in hun publicatie de werking van ISO 15118 op een rijtje en geven aan waar de uitdagingen liggen. Zo geven ze aan hoe het protocol een echte open standaard kan worden zodat allerlei partijen, groot en klein, hem kunnen gebruiken en de consument de mogelijkheden van de standaard optimaal kan benutten. Ook de verdere innovatie is hierbij gebaat. Zo kunnen bijvoorbeeld smartchargingdiensten dan gemakkelijker aangeboden worden: een auto vooral laden als stroomprijzen laag zijn door groot aanbod van stroom uit zon en wind bijvoorbeeld.

De auteurs komen tot de conclusie dat een goed ontworpen en open systeem voor ISO 15118 in het voordeel kan zijn van alle partijen in het ecosysteem van elektrisch vervoer.

‹ Naar overzicht

Onoph Caron van ElaadNL: ‘Nederland is koploper smart charging’

De Nederlandse netbeheerders ondertekenden onlangs een overeenkomst om nog eens 5 jaar door te gaan met hun samenwerking in kennis-en innovatiecentrum ElaadNL. Daarbij wordt de focus op smart charging gelegd. Directeur Onoph Caron: ‘We gaan...
Nieuws|Laatste update:

Maarten Steinbuch over de definitieve doorbraak van elektrisch vervoer in Nederland ‘Vanzelf zal het niet gaan’

Maarten Steinbuch bekleedt de leerstoel Systems & Control aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is ervan overtuigd dat het Nederlandse doel van zero emissie nieuwe auto’s in 2030 haalbaar is. Dat dat niet gaat gebeuren...
Nieuws|Laatste update:

André Beukers (E-Trucks Europe): ‘Niemand gelooft in waterstof, maar de waterstof-elektrische truck heeft echt de toekomst’

E-Trucks Europe neemt in 2019 een fonkelnieuw bedrijfspand in gebruik. Hiermee is de fabrikant van batterij-elektrische en waterstof-elektrische trucks klaar voor de toekomst. Dat is nodig ook volgens oprichter André Beukers. ‘De markt...
Nieuws|Laatste update:

Kerstreces Nederland Elektrisch: de 10 meest gelezen berichten van 2018

In de komende weken – tot en met 6 januari 2018 – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het kerstreces. Wilt u toch nog genieten van het nieuws? Lees dan hieronder dan de 10 meest...
Nieuws|Laatste update:

Mark Smidt over snellaadmarkt voor zware voertuigen: ‘Heliox gaat full scale opschalen’

Private equity fonds Waterland nam onlangs een meerderheidsbelang in Heliox. Hiermee is de fabrikant in laadoplossingen voor zware voertuigen en equipment klaar voor de toekomst. Dat is nodig volgens Mark Smidt, directeur New Business Development....
Nieuws|Laatste update: