
Bert Klerk van het Formule E-Team: ‘Zonder ons poldermodel was Nederland geen gidsland in elektrisch vervoer’
De sectortafel Mobiliteit adviseert de regering bij de uitwerking van het nationale Klimaatakkoord. Volgens Bert Klerk is de input van het Formule E-team daarbij onmisbaar. De doelen op het gebied van CO2-reductie worden immers niet gerealiseerd zonder een grootschalige introductie van elektrisch vervoer. ‘Daarvoor is intensieve samenwerking nodig, en dat is de grote kracht van Nederland.’
Klimaatakkoord
Klerk neemt volgend jaar afscheid van het FET. Hij is dan 68 jaar. Bovendien vindt hij het tijd voor een nieuwe voorzitter. Dat heeft alles te maken met het Klimaatakkoord dat alweer om nieuwe inspanningen vraagt van de elektrischvervoersector. Aan de sectortafel Mobiliteit worden afspraken gemaakt over een CO2-neutrale toekomst. In 2030 moet iedere nieuwe auto die wordt verkocht zero emissie zijn. Dat vraagt stevige inspanningen van de overheid en de sector zelf.
Nieuwe voorzitter
Klerk: ‘Het Formule E-Team zit nu aan een bijzettafel van die sectortafel. Elektrisch vervoer is een majeur onderdeel van de oplossingen. Onze input is daarmee van groot belang. Maar datzelfde geldt voor interventie van de overheid op het gebied van fiscaliteit, laadinfrastructuur en flankerend beleid. Dat bewijst het recente verleden. Zonder die overheidsinspanningen zouden we niet staan waar we nu staan. Momenteel worden er nieuwe afspraken op papier gezet. Wanneer de rollen zijn verdeeld en het plan is geoperationaliseerd, tegen de zomer van volgend jaar, gaan we weer een volgende fase in. Voor mij is dat een logisch moment om het stokje over te dragen aan een nieuwe voorzitter van het Formule E-Team. Dat doe ik in de volle overtuiging dat ons werk nodig blijft zolang de markt niet zelfstandig functioneert. Wanneer dat wél zo is, kan niemand exact voorspellen.’