English

Maarten Steinbuch over de definitieve doorbraak van elektrisch vervoer in Nederland ‘Vanzelf zal het niet gaan’

Nieuws|Laatste update:

Maarten Steinbuch bekleedt de leerstoel Systems & Control aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is ervan overtuigd dat het Nederlandse doel van zero emissie nieuwe auto’s in 2030 haalbaar is. Dat dat niet gaat gebeuren zonder flinke investeringen in laadinfrastructuur en fiscale voordelen, ook voor particulieren, staat voor hem ook als een paal boven water. ‘Bovendien moeten we als de sodemieter op grote schaal over op duurzame energie’, aldus de professor.

Als je een wetenschapper wilt bevragen over elektrisch vervoer, dan komt de naam Maarten Steinbuch al snel bovendrijven. Hij was het afgelopen decennium dan ook betrokken bij vele innovatie- en stimuleringsprojecten rondom de technologieontwikkeling van voertuigen en de introductie van de elektrische auto. Bovendien deelt hij zijn enthousiasme graag met iedereen die daarvoor openstaat.

Vanuit de doelstellingen van het Nederlandse klimaatakkoord is het volgens Steinbuch zaak dat alle stakeholders nu doorpakken. ‘Vanzelf zal het niet gaan. Het is absoluut haalbaar om in 2030 zero emissie new sales te realiseren. Dan moet elektrisch rijden echter wel bereikbaar zijn voor iedereen. Er komen vele goedkopere modellen personenauto’s aan, dat draagt daaraan bij. Maar tot het moment waarop elektrisch vervoer goedkoper wordt dan brandstofauto’s – ergens tussen 2022 en 2027 – kunnen we niet zonder fiscale voordelen, ook voor de particulier. Daarnaast moeten we natuurlijk blijven investeren in voldoende laadpalen. Het openbaar busvervoer zie je nu al in een sneltreinvaart overgaan op elektrisch vervoer. De grote vraag is wanneer het kan met zware vrachtwagens. Wat dat betreft ben ik heel erg benieuwd naar de ontwikkeling van solidstatebatterijen, wat die aan winst gaan opleveren. Ondertussen kan waterstof-elektrisch een oplossing zijn voor de zwaretransportsector, ook varen en vliegen. Hoe dan ook, de transitie naar elektrisch vervoer betekent natuurlijk weinig zonder grootschalige investeringen in duurzame energie. We moeten als de sodemieter over. En dat is geen kleine opgave gezien het kleine aandeel zon en wind dat hier tot nu toe is gerealiseerd.’

Lees het volledige interview ‘Vanzelf zal het niet gaan’ hier.

‹ Naar overzicht

De 10 meest gelezen berichten van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2019

Met 186.181 pageviews (+36 procent) en 133.332 unieke bezoekers (+85 procent) heeft de nieuwsblog van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2019 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen. Definitief Klimaatakkoord | Bijtelling...
Nieuws|Laatste update:

De 10 meest gelezen berichten van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2019

Met 186.181 pageviews (+36 procent) en 133.332 unieke bezoekers (+85 procent) heeft de nieuwsblog van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2019 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen. Definitief Klimaatakkoord | Bijtelling...
Nieuws|Laatste update:

Verminderde berichtgeving Nederland Elektrisch in verband met zomerreces

In de komende 2 weken – tot en met 4 augustus 2019 – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces. In deze periode verschijnt er geen e-mailnieuwsbrief. De eerstvolgende...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 8 juli – zondag 15 juli 2019

Fastned opent 100e snellaadstation Fastned, het laadbedrijf dat een Europees netwerk van snellaadstations bouwt waar alle volledig elektrische voertuigen snel hun accu kunnen laden, heeft gelijktijdig zijn 100e en 101e snellaadstation in Europa...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Nationaal Energiebespaarfonds breidt uit met financiering laadpunten voor VvE’s

Op verzoek van staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven breidt het Nationaal Energiebespaarfonds de VvE Energiebespaarlening uit met de maatregel Laadinfrastructuur. Daarmee kunnen Verenigingen van Eigenaren...
Nieuws|Laatste update: