English

Maarten Steinbuch over de definitieve doorbraak van elektrisch vervoer in Nederland ‘Vanzelf zal het niet gaan’

Nieuws|Laatste update:

Maarten Steinbuch bekleedt de leerstoel Systems & Control aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is ervan overtuigd dat het Nederlandse doel van zero emissie nieuwe auto’s in 2030 haalbaar is. Dat dat niet gaat gebeuren zonder flinke investeringen in laadinfrastructuur en fiscale voordelen, ook voor particulieren, staat voor hem ook als een paal boven water. ‘Bovendien moeten we als de sodemieter op grote schaal over op duurzame energie’, aldus de professor.

Als je een wetenschapper wilt bevragen over elektrisch vervoer, dan komt de naam Maarten Steinbuch al snel bovendrijven. Hij was het afgelopen decennium dan ook betrokken bij vele innovatie- en stimuleringsprojecten rondom de technologieontwikkeling van voertuigen en de introductie van de elektrische auto. Bovendien deelt hij zijn enthousiasme graag met iedereen die daarvoor openstaat.

Vanuit de doelstellingen van het Nederlandse klimaatakkoord is het volgens Steinbuch zaak dat alle stakeholders nu doorpakken. ‘Vanzelf zal het niet gaan. Het is absoluut haalbaar om in 2030 zero emissie new sales te realiseren. Dan moet elektrisch rijden echter wel bereikbaar zijn voor iedereen. Er komen vele goedkopere modellen personenauto’s aan, dat draagt daaraan bij. Maar tot het moment waarop elektrisch vervoer goedkoper wordt dan brandstofauto’s – ergens tussen 2022 en 2027 – kunnen we niet zonder fiscale voordelen, ook voor de particulier. Daarnaast moeten we natuurlijk blijven investeren in voldoende laadpalen. Het openbaar busvervoer zie je nu al in een sneltreinvaart overgaan op elektrisch vervoer. De grote vraag is wanneer het kan met zware vrachtwagens. Wat dat betreft ben ik heel erg benieuwd naar de ontwikkeling van solidstatebatterijen, wat die aan winst gaan opleveren. Ondertussen kan waterstof-elektrisch een oplossing zijn voor de zwaretransportsector, ook varen en vliegen. Hoe dan ook, de transitie naar elektrisch vervoer betekent natuurlijk weinig zonder grootschalige investeringen in duurzame energie. We moeten als de sodemieter over. En dat is geen kleine opgave gezien het kleine aandeel zon en wind dat hier tot nu toe is gerealiseerd.’

Lees het volledige interview ‘Vanzelf zal het niet gaan’ hier.

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | Kia e-Niro

De uitlevering van de volledig elektrische Kia e-Niro is in januari 2019 gestart. De fabrikant levert de eerste e-Niro’s af bij de Nederlandse Kia-dealers. De Kia e-Niro, uitgerust met de 64-kilowattuurbatterij, is voorzien van een 150 kilowatt...
Test & reviews|Laatste update:

Foto van de week | Haagse bedrijven en gemeente lanceren elektrisch taximerk TEXI

Om schoon taxivervoer in Den Haag een extra een boost te geven is het merk TEXI gelanceerd. Elektrische taxi’s in Den Haag zijn herkenbaar aan het logo ‘TEXI’. Zo zijn elektrische taxi’s op standplaatsen en op straat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin. In 2030 moet al het openbaar...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid schaft 2.000 laadpunten aan voor elektrische auto's

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een contract met Unica en ENGIE gesloten voor de plaatsing van 2.000 laadpunten. Het is een van de grootste contracten ter wereld voor laadpunten op eigen terrein. De nieuwe laadpunten zijn geschikt voor alle...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | City Deal Elektrische Deelmobiliteit in beeld

De City Deal ‘elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling’ - die in februari 2018 van start ging  - is een 3-jarig programma, waarbij de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en...
Video's|Laatste update: