English
©VDL

31 elektrische VDL Citea’s voor stadsvervoer Amsterdam

Nieuws|Laatste update:

Het openbaarvervoerbedrijf van Amsterdam GVB en VDL Bus & Coach hebben het contract voor de levering van 31 elektrische Citea’s getekend, met de optie tot 69 extra elektrische bussen. VDL Bus & Coach is tevens verantwoordelijk voor de implementatie van de laadinfrastructuur.

De 31 voertuigen worden ingezet in het stadsvervoer van Amsterdam. Het project is tot stand gekomen door nauwe samenwerking tussen Vervoerregio Amsterdam als concessieverlener, de gemeente Amsterdam, GVB en VDL Bus & Coach. Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB: ‘Dit is de eerste stap naar het verduurzamen van onze busvloot. Ik ben er trots op dat onze eerste 31 elektrische bussen van VDL er nu aankomen. Als stadsvervoerder dragen we hiermee bij aan schonere lucht in Amsterdam en het verlagen van onze eigen CO2-uitstoot. De komende jaren vervangen we onze hele busvloot, ongeveer 200 voertuigen, door zero-emissiebussen waarmee we onze reizigers comfortabel en schoon kunnen vervoeren.’

Vanaf 2020 gaan de elektrische Citea’s rijden op de lijnen 15, 22 en 36, alle met begin- en eindpunt Station Sloterdijk. Zij vervangen een deel van de huidige dieselvloot. De serie van 31 elektrische bussen bestaat uit 9 Citea’s SLF-120 Electric en 22 gelede Citea’s SLFA-180 Electric. Beide typen voertuigen zijn qua uitvoering op elkaar afgestemd en voldoen aan de eisen die GVB stelt aan een efficiënte busoperatie in de binnenstad.

De elektrische Citea’s voor GVB worden voorzien van een pantograaf op het dak en uitgevoerd met de nieuwste batterijtechnologie. Dankzij het geoptimaliseerde snellaadconcept is de operationele beschikbaarheid van de elektrische bussen maximaal. De gelede voertuigen, de Citea’s SLFA-180, worden voorzien van een 288-kilowattuurbatterijsysteem en de Citea’s SLF-120 krijgen een batterijpakket van 216 kilowattuur. In de dienstregeling worden de bussen middels 7 snelladers op station Sloterdijk tussentijds bijgeladen. Gedurende de nacht worden de batterijen met 31 langzaamladers volledig herladen op de GVB-locatie Garage West.

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | Kia e-Niro

De uitlevering van de volledig elektrische Kia e-Niro is in januari 2019 gestart. De fabrikant levert de eerste e-Niro’s af bij de Nederlandse Kia-dealers. De Kia e-Niro, uitgerust met de 64-kilowattuurbatterij, is voorzien van een 150 kilowatt...
Test & reviews|Laatste update:

Foto van de week | Haagse bedrijven en gemeente lanceren elektrisch taximerk TEXI

Om schoon taxivervoer in Den Haag een extra een boost te geven is het merk TEXI gelanceerd. Elektrische taxi’s in Den Haag zijn herkenbaar aan het logo ‘TEXI’. Zo zijn elektrische taxi’s op standplaatsen en op straat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Stedin: overheid heeft laadinfrastructuur busvervoer niet in beeld

De regionale en lokale overheden hebben nog onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat concludeert PwC in een onderzoek in opdracht van netbeheerder Stedin. In 2030 moet al het openbaar...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid schaft 2.000 laadpunten aan voor elektrische auto's

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een contract met Unica en ENGIE gesloten voor de plaatsing van 2.000 laadpunten. Het is een van de grootste contracten ter wereld voor laadpunten op eigen terrein. De nieuwe laadpunten zijn geschikt voor alle...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | City Deal Elektrische Deelmobiliteit in beeld

De City Deal ‘elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling’ - die in februari 2018 van start ging  - is een 3-jarig programma, waarbij de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en...
Video's|Laatste update: