English
©Enexis

Enexis heeft grootste ‘slimme’ laadplein van Nederland

Nieuws|Laatste update:

Enexis Groep heeft het afgelopen jaar ruim 150 extra laadpalen gerealiseerd voor zijn medewerkers en bezoekers. Onderdeel daarvan is het ‘slimme’ laadplein van 98 laadpunten, in de parkeergarage onder het hoofdkantoor in ’s-Hertogenbosch. Volgens het netwerkbedrijf is het het grootste slimme laadplein van Nederland. Met de slimme technologie, geleverd door GreenFlux, kunnen er 10 keer meer laadpunten op 1 locatie worden geïnstalleerd zonder aanvullende investeringen te doen in de elektrische installatie van een gebouw.

Enexis Groep doet er alles aan om het wagenpark de komende jaren te verduurzamen. Zo is de nieuwe leaseregeling ‘van tankpas naar laadpaal’ sinds 2017 van kracht. Deze regeling is erop gericht om elektrisch rijden actief te stimuleren. Nieuwe auto’s mogen maximaal 100 gram CO2 per kilometer uitstoten en zodra er meer zuinige auto’s op de markt beschikbaar komen zal deze norm naar beneden bijgesteld worden. Dat het mobiliteitsbeleid zijn vruchten afwerpt blijkt uit het feit dat ruim 70 procent van alle nieuw bestelde leaseauto’s (deels) elektrisch is. Deze toename van het aantal (semi-)elektrische auto’s leidt tot een grotere behoefte aan laadfaciliteiten.

Het ‘slimme’ laadplein speelt hier op in. Het laadplein is ‘slim’ omdat de toegepaste techniek ervoor zorgt dat het netwerk een groot aantal laadsessies tegelijkertijd aankan, zonder dat er overbelasting optreedt. Dat is  belangrijk omdat het laadplein gebruikmaakt van dezelfde stroomvoorziening als het bedrijfspand van het netwerkbedrijf. Hierdoor wordt voorkomen dat liften niet meer werken of verlichting uitvalt op het moment dat er veel auto’s geladen worden. Dat kan ook, omdat veel auto’s de hele dag stilstaan in de garage. Mocht een medewerker weinig tijd hebben om de auto te laden, dan kan deze gebruikmaken van 1 van de 16 laadpunten die voorzien zijn van een dubbele laadcapaciteit van 22 kilowattuur. De totstandkoming van het laadplein is in goed overleg met de Vereniging van Eigenaren waar het netwerkbedrijf lid van is, gerealiseerd. Bewoners van het aangrenzende flatgebouw kunnen ook gebruik maken van het laadplein.

‹ Naar overzicht

Doorrekening Klimaatakkoord: Klimaatdoelen waarschijnlijk niet gehaald, elektrisch vervoer lichtpunt

De doorrekening van het ontwerp Klimaatakkoord laat dat Nederland in 2030 naar verwachting een afname van de uitstoot van broeikasgassen van 31 – 52 megaton CO2-equivalenten bereikt. De opgave van 48,7 megaton wordt volgens het het Planbureau...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Slim laden must have bij groei elektrisch vervoer

Slim laden van elektrische auto’s heeft grote voordelen: er ontstaan minder pieken op het elektriciteitsnet, minder CO2-uitstoot en lagere laadkosten. Dat blijkt uit het rapport ‘Slim laden must have bij groei elektrisch vervoer’....
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | ANWB: betaalbare elektrische auto's op komst

Ook de ANWB is deze week aanwezig op de Autosalon van Genève en daar maakt het melding van betaalbare elektrische auto's die op komst zijn. De ANWB neemt onder meer de Kia e-Soul, de Nobe uit Estland die oogt als een oldtimers en de Seat...
Video's|Laatste update:

HISWA 2019: NU.nl zoekt naar elektrische speedboot

De redactie van Nederlands bekendste nieuwswebsite, NU.nl, ging op de beursvloer van de vakbeurs HISWA 2019 op zoek naar de elektrische speedboot. Bekijk onderstaande reportage.
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Eneco koopt FLOW Charging en voegt 2.000 laadpalen toe aan laadnetwerk

Energiebedrijf Eneco (red. Eneco eMobility) heeft 100 procent van de aandelen overgenomen van Flow Nederland in Zwijndrecht dat actief is onder de naam FLOW Charging. Hiermee voegt Eneco eMobility circa 2.000 actieve laadpalen en 4.500 laadpassen toe...
Foto's|Laatste update: