English

Rijksoverheid trekt portemonnee: 5 miljoen euro voor 472 slimme laadpunten in 21 gemeenten

Nieuws|Laatste update:

Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft bekendgemaakt dat de Rijksoverheid 5 miljoen euro uittrekt om gemeenten te subsidiëren bij de aanleg van slimme laadpunten. Met het geld komen in 21 Nederlandse gemeenten door heel Nederland laadpleinen met in totaal 472 slimme laadpunten.

20 laadpleinen voor Utrecht
Dankzij de subsidie kunnen gemeenten aan de slag met de aanleg van de nieuwe laadpleinen. Op de laadpleinen wordt ook gewerkt aan nieuwe toepassingen voor de consument, zoals de mogelijkheid voor automobilisten om op termijn geld te verdienen met hun elektrische auto. Gebruikers die hun elektrische auto beschikbaar stellen wanneer er veel vraag naar energie is, kunnen daarvoor een beloning ontvangen. De eerste slimme laadpleinen zijn in 2020 klaar voor gebruik.

In de gemeente Utrecht verschijnen in totaal 20 nieuwe pleinen. Wethouder Victor Everhardt: ‘Naar schatting rijden er in Utrecht 12.000 elektrische auto's rond in 2020. Om deze auto's allemaal te kunnen laden zijn er ongeveer 1.600 laadpunten nodig. De laadpleinen zijn dus essentieel om de groei in de vraag naar laadpunten de komende jaren aan te kunnen.’

Vehicle-to-grid                                                                                             
Een stabieler elektriciteitsnet, groene stroom beter benutten en geld verdienen met een elektrische auto zijn de zaken die volgens Van Veldhoven mogelijk worden door de komst van slimme laadpalen. ‘Deze laadpalen zijn de toekomst. Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Daarom wil ik de aanleg ervan versnellen. Het laden van je elektrische auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon.’

Het leveren van elektriciteit aan het net door elektrische voertuigen wordt ‘vehicle-to-grid’ genoemd. De aan de slimme laadpaal gekoppelde auto slaat het overschot aan duurzaam opgewekte stroom op. Vervolgens wordt op piekmomenten de stroom teruggeleverd aan het net. Door de auto als buffer te gebruiken, kan groene stroom efficiënter worden ingezet en wordt het elektriciteitsnet ontlast.

Om te voorkomen dat elektrische auto’s onverwacht leeg zijn na het ontladen, stelt het voertuig een deel van de accucapaciteit beschikbaar teruglevering aan het elektriciteitsnet. De eigenaar geeft hier toestemming voor en bepaalt zelf hoeveel elektriciteit  van de auto gebruikt mag worden.

‹ Naar overzicht

Foto van de week | Elektrisch inspectieschip opgeleverd

Het nieuwe provinciale inspectieschip ‘PW18’ is opgeleverd en officieel overgedragen aan doopvrouwe Fleur Graper-van Koolwijk van de provincie Groningen. Dit volledig elektrisch aangedreven inspectieschip is een landelijke primeur en kan...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | De toekomst van elektrisch vrachtverkeer in de stad

In het Klimaatakkoord is vastgelegd dat in 2025 minimaal 30 Nederlandse steden emissievrij bevoorraad worden. De oplossing daarvoor is de overstap van vrachtwagens op fossiele brandstof naar elektrische vrachtwagens. Natuur & Milieu bracht in...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Audi ligt productie e-tron in Brussel stil vanwege coronavirus

Autofabrikant Audi heeft in Brussel de productie van de elektrische auto e-tron tijdelijk stilgelegd. Door het coronavirus kampt de producent tijdelijk met een tekort aan batterijen. Dit bevestigt het bedrijf tegen persbureau Bloomberg. Het...
Nieuws|Laatste update:

Noodzaak verzwaring elektriciteitsnet aanzienlijk verminderd door slim laden elektrische auto’s

Binnen het Europese INVADE-project heeft GreenFlux voor het eerst één algoritme ontwikkeld dat smart charging dient. In dit project werkte GreenFlux samen met de Nederlandse organisatie ElaadNL binnen een consortium van 12 Europese...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | ANWB: 'Je kunt prima met de elektrische auto op wintersport'

Je kunt prima met een elektrische auto op wintersport, zo ontdekte de ANWB. Alleen de voorbereiding vergt meer tijd dan bij een conventionele personenwagen.  De ANWB ging op wintersport naar Oostenrijk met de elektrische Kia Soul. Bekijk de...
Video's|Laatste update: