English
©Buurauto

Buurauto start proef met eerste zelfrijdende elektrische deelauto

Nieuws|Laatste update:

In Breda start eind 2020 een praktijkproef met de eerste zelfrijdende, elektrische deelauto in Nederland. De auto, de Buurauto-NOOM, gaat in 1 straat binnen de wijk ‘Drie Hoefijzers’ rijden.

Op afstand bestellen
Bewoners van de wijk kunnen de auto op afstand bestellen via een app, waarna de auto zelfstandig komt voorrijden. In de uiteindelijke situatie kan de gebruiker met de deelauto vervolgens naar elke gewenste bestemming rijden zoals met een normale auto. Het gaat om een praktijkproef van in eerste instantie 8 maanden.

De Buurauto-NOOM rijdt vanaf een vaste plek in de straat autonoom tot aan de voordeur van de gebruiker. Tijdens deze praktijkproef gaat de auto een route van maximaal 300 meter afleggen met lage snelheid en met toezicht door een steward. De wijk ‘Drie Hoefijzers’ in Breda is aangewezen als een representatieve testomgeving.

Buurauto-NOOM
De Buurauto-NOOM is ontstaan uit een initiatief van Buurauto-oprichter Johan Janse. Janse: ‘De Buurauto-NOOM staat aan de rand van de wijk en komt volledig zelfstandig naar de voordeur gereden. Zo heb je de auto wel bíj de deur, maar niet vóór de deur. Woonwijken worden hierdoor weer groener en mooier, doordat er minder “blik” in de straat staat.’ Deze proef met een zelfrijdend voertuig in een woonwijk is uniek in Nederland. ‘Technisch kan er al veel met zelfrijdende voertuigen, maar er is nog nooit getest in een woonwijk met echte gebruikers,’ aldus Janse.

RDW
Voordat de praktijkproef van start gaat, wordt er uitgebreid getest met deze elektrische, zelfrijdende deelauto en is er nauw contact met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Pas als er goedkeuring is vanuit de RDW, kan er verder worden gegaan met het project. De auto wordt gebouwd en ontwikkeld op de Automotive Campus in Helmond, en uitgebreid getest op een speciaal daartoe ingericht terrein van de Technische Universiteit Delft. Daarna vinden er uitvoerige testen plaats in het Research Lab Automated Driving (RADD, red.) in Delft. Uiteindelijk, als de auto veilig is, gaat de praktijkproef in Breda op straat van start.

 

 

‹ Naar overzicht

Video van de week | Kun je ver genoeg rijden met een elektrische auto?

In de serie #ikhebnogeenvraag legt Nederland Elektrisch de meest voorkomende vragen over elektrisch rijden voor aan experts en ervaringsdeskundigen. Deze aflevering gaat over AFSTAND. Kun je ver genoeg rijden met een elektrische auto? Jelle...
Video's|Laatste update:

Primeur Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum met eerste elektrisch aangedreven vliegtuig

Het Koninklijke Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum heeft een primeur: het eerste elektrisch aangedreven vliegtuig met een Nederlandse registratie. Met de doop van de Pipistrel staat het sein op groen om onderzoek naar elektrisch vliegen in...
Nieuws|Laatste update:

CE Delft: elektrische auto’s net zo veilig als auto’s op brandstof

Elektrische auto’s zijn net zo veilig als auto's op brandstof. Dat concludeert CE Delft in een onderzoek dat de organisatie heeft uitgevoerd in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland namens de Nationale Agenda...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Trendrapport Nederlandse automarkt toont opmars elektrische auto

Een nieuw onderzoeksrapport opgesteld door Revnext en de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) laat de opkomst van de elektrische auto zien en ook dat de Nederlandse automarkt groeit. De uitkomsten van het onderzoek dat is opgesteld in...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | Tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto

De tweedehands markt voor elektrische auto’s begint te groeien. Met name modellen die vanaf 2010 op de markt verschenen, komen nu als gebruikte auto (occasion) beschikbaar. Ondanks dat de ontwikkeling van elektrische auto's in de afgelopen...
Video's|Laatste update: