©Renault

Renault introduceert waterstof-elektrische bestelwagen

Nieuws|Laatste update:

Renault introduceert waterstof-elektrische bestelwagens. Renault heeft hiertoe sinds 2014 samen met Symbio waterstoftechnologie. Deze technologie is nu leverbaar in de lichte waterstof-elektrische bedrijfswagens van Groupe Renault. Het tanken van de voertuigen duurt 5 tot 10 minuten.

Vooral in binnensteden en milieuzones komen waterstof-elektrische auto’s volgens het bedrijf optimaal tot hun recht omdat ze geluidloos zijn en geen CO2 uitstoten. Aanvullend op de introductie van de nieuwe MASTER brengt Renault daarop medio 2020 ook de MASTER Z.E Hydrogen op de markt. De MASTER Z.E. Hydrogen heeft een 3 keer zo grote actieradius als de batterij-elektrische MASTER Z.E.: 350 tegenover 120 kilometer.

Renault biedt de MASTER Z.E. Hydrogen aan als bestelauto in 2 lengtematen en als chassis-cabine. Hij is voorzien van 2 waterstoftanks, die onder de auto zijn gemonteerd. Dat vergroot de bruikbaarheid van de auto zonder dat dat ten koste gaat van het laadvolume van 10 kubieke meter. De gewichtstoename door de waterstofinstallatie is 200 kilogram.

Renault introduceert eind 2019 bovendien de KANGOO Z.E. Hydrogen. Die biedt met 370 kilometer in de praktijk volgens het bedrijf de grootste actieradius van alle elektrische bestelauto’s op de markt. De actieradius van de KANGOO Z.E. Hydrogen is daarbij 2 keer zo groot als die van de batterij-elektrische KANGOO Z.E. Dat is te danken aan de waterstof-brandstofcel. Die verwarmt tevens bij lage temperaturen het interieur en voorkomt dat de actieradius kleiner wordt naarmate de temperatuur daalt.  Het laadvolume van de Renault KANGOO Z.E. Hydrogen bedraagt 3,9 kubieke meter en de waterstofinstallatie weegt 110 kilogram.

‹ Naar overzicht