English
©ElaadNL

ElaadNL introduceert Sociale Module voor laadpalen om stroomnet te ontlasten

Nieuws|Laatste update:

ElaadNL heeft 2 verschillende technieken ontwikkeld om bestaande laadpalen voor elektrische auto’s ‘sociaal’ te maken en stroomstoringen te voorkomen: de Sociale Module voor laadpalen.

Het aantal elektrische auto’s groeit spectaculair en dit is pas het begin. Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s zijn. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van 10 huishoudens, kan het hard gaan. Wanneer in een straat 10 auto’s tegelijk worden geladen, dan zijn er ineens 100 ‘huishoudens’ extra. Afhankelijk van de lokale situatie kan dan overbelasting ontstaan van het net en daardoor mogelijk een stroomstoring. Daarom is door het lab van ElaadNL een technische voorziening ontworpen die het mogelijk maakt om op tijd in te grijpen.

De ene variant van de Sociale Module werkt decentraal waarbij de laadpaal via een lokaal mobiel netwerk - gekozen is voor een ‘Long range, low power’ (LoRa) draadloze verbinding - een signaal krijgt om tijdelijk langzamer te laden of het laden te pauzeren. Dit signaal is afkomstig van de net-transformator in de wijk die de belasting van het lokale net meet. Doordat alle palen in de wijk de laadsnelheid verlagen, vermindert de stroomvraag en wordt overbelasting voorkomen. De auto’s worden weer sneller geladen zodra dit mogelijk is zonder overbelasting te veroorzaken.

In de tweede Proof of Concept werkt de communicatie centraal. In dat geval wordt wederom vanuit de net-transformator een signaal gegeven. Dat signaal gaat dan naar de Cloud en die stuurt de laadpalen in de betreffende wijk aan door gebruik te maken van de slimme meter die al in de palen zit. De led-lichten van de laadpalen die normaal blauw zijn tijdens het laden, zullen in beide gevallen paars kleuren als de Sociale Module actief is.

De aansturing met de Sociale Modules is een vorm van slim laden, maar het unieke aan deze technieken is dat deze niet dagelijks gebruikt worden maar alleen worden ingezet bij noodgevallen. De Sociale Modules fungeren dus als een vangnet naast reguliere toepassingen van smart charging.

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | ANWB test 11 elektrische auto’s

Welke elektrische auto moet je nou kopen of leasen? De ANWB heeft een megatest met 11 elektrische auto’s gedaan. De ANWB checkte de actieradius, de accugrootte, de aanschafprijzen, de private lease prijzen en de ruimte! Het...
Test & reviews|Laatste update:

Talkshow Duurzame Mobiliteit 2020 ‘de toekomst is al begonnen’

Door de aangescherpte corona-regels kan de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit niet doorgaan. Hoewel deze al als online conferentie was gepland, vroegen veel van de formats toch om reistijd en fysieke bijeenkomsten van sprekers. In deze tijd wil...
Nieuws|Laatste update:

Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren gewijzigd

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) meldt dat de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) wijzigt. Wil men een nieuwe elektrische personenauto kopen of leasen? Dan kunnen consumenten nog tot en met 29...
Nieuws|Laatste update:

1,5 miljoen euro voor aanjagen ontwikkeling duurzame scheepvaartmotoren

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trekt 1,5 miljoen euro uit om de ontwikkeling van duurzame scheepvaartmotoren voor de binnenvaart aan te jagen. 250.000 euro per project De ontwikkeling van duurzame motoren kost...
Nieuws|Laatste update:

Beschikbaarheid laadpalen en prijzen van 1 juli 2021 verplicht openbaar beschikbaar

Vanaf 1 juli 2021 zijn laadexploitanten verplicht informatie over hun publieke toegankelijke laadpalen openbaar te delen. Zij doen dat niet alleen via hun eigen site of app, maar moeten deze data ook beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld...
Nieuws|Laatste update: