English
©ElaadNL

ElaadNL introduceert Sociale Module voor laadpalen om stroomnet te ontlasten

Nieuws|Laatste update:

ElaadNL heeft 2 verschillende technieken ontwikkeld om bestaande laadpalen voor elektrische auto’s ‘sociaal’ te maken en stroomstoringen te voorkomen: de Sociale Module voor laadpalen.

Het aantal elektrische auto’s groeit spectaculair en dit is pas het begin. Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s zijn. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van 10 huishoudens, kan het hard gaan. Wanneer in een straat 10 auto’s tegelijk worden geladen, dan zijn er ineens 100 ‘huishoudens’ extra. Afhankelijk van de lokale situatie kan dan overbelasting ontstaan van het net en daardoor mogelijk een stroomstoring. Daarom is door het lab van ElaadNL een technische voorziening ontworpen die het mogelijk maakt om op tijd in te grijpen.

De ene variant van de Sociale Module werkt decentraal waarbij de laadpaal via een lokaal mobiel netwerk - gekozen is voor een ‘Long range, low power’ (LoRa) draadloze verbinding - een signaal krijgt om tijdelijk langzamer te laden of het laden te pauzeren. Dit signaal is afkomstig van de net-transformator in de wijk die de belasting van het lokale net meet. Doordat alle palen in de wijk de laadsnelheid verlagen, vermindert de stroomvraag en wordt overbelasting voorkomen. De auto’s worden weer sneller geladen zodra dit mogelijk is zonder overbelasting te veroorzaken.

In de tweede Proof of Concept werkt de communicatie centraal. In dat geval wordt wederom vanuit de net-transformator een signaal gegeven. Dat signaal gaat dan naar de Cloud en die stuurt de laadpalen in de betreffende wijk aan door gebruik te maken van de slimme meter die al in de palen zit. De led-lichten van de laadpalen die normaal blauw zijn tijdens het laden, zullen in beide gevallen paars kleuren als de Sociale Module actief is.

De aansturing met de Sociale Modules is een vorm van slim laden, maar het unieke aan deze technieken is dat deze niet dagelijks gebruikt worden maar alleen worden ingezet bij noodgevallen. De Sociale Modules fungeren dus als een vangnet naast reguliere toepassingen van smart charging.

‹ Naar overzicht

Video van de week | ANWB: 'Je kunt prima met de elektrische auto op wintersport'

Je kunt prima met een elektrische auto op wintersport, zo ontdekte de ANWB. Alleen de voorbereiding vergt meer tijd dan bij een conventionele personenwagen.  De ANWB ging op wintersport naar Oostenrijk met de elektrische Kia Soul. Bekijk de...
Video's|Laatste update:

ElaadNL introduceert Sociale Module voor laadpalen om stroomnet te ontlasten

ElaadNL heeft 2 verschillende technieken ontwikkeld om bestaande laadpalen voor elektrische auto’s ‘sociaal’ te maken en stroomstoringen te voorkomen: de Sociale Module voor laadpalen. Het aantal elektrische auto’s groeit...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 3 februari – zondag 16 februari 2020

Hyundai Nederland verkort levertijd KONA Electric Hyundai verkort de levertijd van de Hyundai KONA Electric aanzienlijk doordat de volledig elektrische SUV nu ook in de Europese fabriek in het Tsjechische Nošovice wordt geproduceerd en niet...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | Dura Vermeer zet elektrische vrachtauto in voor wegenbouw

Dura Vermeer zet als eerste bouwbedrijf ter wereld een nieuw gebouwde elektrische vrachtauto in bij infrastructurele werkzaamheden. De Volvo FE Electric 6x2 is onlangs besteld door partner Vrijbloed en wordt momenteel gebouwd in de fabriek. Verwacht...
Foto's|Laatste update:

Coronavirus grijpt om zich heen: autofabrikanten leggen productie stil

De wereldwijde productie van (elektrische) auto's komt tot stilstand door de uitbraak van het coronavirus in China. Dat stellen analisten van IHS Markit. De productie van voertuigen kan met maar liefst 1,7 miljoen stuks terugvallen. Het...
Nieuws|Laatste update: