English
©ElaadNL

ElaadNL introduceert Sociale Module voor laadpalen om stroomnet te ontlasten

Nieuws|Laatste update:

ElaadNL heeft 2 verschillende technieken ontwikkeld om bestaande laadpalen voor elektrische auto’s ‘sociaal’ te maken en stroomstoringen te voorkomen: de Sociale Module voor laadpalen.

Het aantal elektrische auto’s groeit spectaculair en dit is pas het begin. Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s zijn. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van 10 huishoudens, kan het hard gaan. Wanneer in een straat 10 auto’s tegelijk worden geladen, dan zijn er ineens 100 ‘huishoudens’ extra. Afhankelijk van de lokale situatie kan dan overbelasting ontstaan van het net en daardoor mogelijk een stroomstoring. Daarom is door het lab van ElaadNL een technische voorziening ontworpen die het mogelijk maakt om op tijd in te grijpen.

De ene variant van de Sociale Module werkt decentraal waarbij de laadpaal via een lokaal mobiel netwerk - gekozen is voor een ‘Long range, low power’ (LoRa) draadloze verbinding - een signaal krijgt om tijdelijk langzamer te laden of het laden te pauzeren. Dit signaal is afkomstig van de net-transformator in de wijk die de belasting van het lokale net meet. Doordat alle palen in de wijk de laadsnelheid verlagen, vermindert de stroomvraag en wordt overbelasting voorkomen. De auto’s worden weer sneller geladen zodra dit mogelijk is zonder overbelasting te veroorzaken.

In de tweede Proof of Concept werkt de communicatie centraal. In dat geval wordt wederom vanuit de net-transformator een signaal gegeven. Dat signaal gaat dan naar de Cloud en die stuurt de laadpalen in de betreffende wijk aan door gebruik te maken van de slimme meter die al in de palen zit. De led-lichten van de laadpalen die normaal blauw zijn tijdens het laden, zullen in beide gevallen paars kleuren als de Sociale Module actief is.

De aansturing met de Sociale Modules is een vorm van slim laden, maar het unieke aan deze technieken is dat deze niet dagelijks gebruikt worden maar alleen worden ingezet bij noodgevallen. De Sociale Modules fungeren dus als een vangnet naast reguliere toepassingen van smart charging.

‹ Naar overzicht

Particulieren krijgen per direct 2.000 tot 4.000 euro subsidie voor elektrische auto

Particulieren komen vanaf vandaag (red. 4 juni) bij lease of aanschaf van een nieuwe elektrische auto in aanmerking voor een subsidie van 4000 euro. Voor een gebruikte auto is dat 2000 euro. Zij kunnen vanaf 1 juli hun aanvraag indienen....
Nieuws|Laatste update:

MRA-Elektrisch en 1 gemeenten lanceren groen laden: zon en wind voor elektrische auto’s

Vattenfall, MRA-Elektrisch en 11 gemeenten starten met het groen laden van elektrische auto’s. Zo’n 80 openbare laadpunten zijn voorzien van speciale software die bepaalt hoe snel de elektrische auto’s laden. Stroom uit zon en...
Nieuws|Laatste update:

Den Haag introduceert milieuzone voor oudste brom- en snorfietsen

Den Haag voert  per 1 december 2020 definitief een milieuzone in voor 2-takt brom- en snorfietsen. Dat heeft wethouder Liesbeth van Tongeren (Duurzaamheid en Energietransitie) bekendgemaakt. Vanaf die datum mogen deze vervuilende brom- en...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Heijmans kiest voor waterstof-elektrische grondverzetmachines

GMB, Heijmans en de Vries & van de Wiel hebben ieder een intentieovereenkomst gesloten voor de levering van minimaal 2 door waterstof aangedreven elektrische grondverzetmachines door Van der Spek. Het milieuvriendelijke materieel kan naar...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | Studenten Universiteit Twente maken Elektrische Superbike

De Apex-RS is de derde elektrische superbike gemaakt door het studententeam Electric Superbike Twente. ‘Hij is wendbaarder, mooier en vooral sneller dan ooit tevoren’, aldus het team. Binnen 8 maanden tijd is de motorfiets ontworpen en...
Video's|Laatste update: