English
©ElaadNL

ElaadNL introduceert Sociale Module voor laadpalen om stroomnet te ontlasten

Nieuws|Laatste update:

ElaadNL heeft 2 verschillende technieken ontwikkeld om bestaande laadpalen voor elektrische auto’s ‘sociaal’ te maken en stroomstoringen te voorkomen: de Sociale Module voor laadpalen.

Het aantal elektrische auto’s groeit spectaculair en dit is pas het begin. Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s zijn. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van 10 huishoudens, kan het hard gaan. Wanneer in een straat 10 auto’s tegelijk worden geladen, dan zijn er ineens 100 ‘huishoudens’ extra. Afhankelijk van de lokale situatie kan dan overbelasting ontstaan van het net en daardoor mogelijk een stroomstoring. Daarom is door het lab van ElaadNL een technische voorziening ontworpen die het mogelijk maakt om op tijd in te grijpen.

De ene variant van de Sociale Module werkt decentraal waarbij de laadpaal via een lokaal mobiel netwerk - gekozen is voor een ‘Long range, low power’ (LoRa) draadloze verbinding - een signaal krijgt om tijdelijk langzamer te laden of het laden te pauzeren. Dit signaal is afkomstig van de net-transformator in de wijk die de belasting van het lokale net meet. Doordat alle palen in de wijk de laadsnelheid verlagen, vermindert de stroomvraag en wordt overbelasting voorkomen. De auto’s worden weer sneller geladen zodra dit mogelijk is zonder overbelasting te veroorzaken.

In de tweede Proof of Concept werkt de communicatie centraal. In dat geval wordt wederom vanuit de net-transformator een signaal gegeven. Dat signaal gaat dan naar de Cloud en die stuurt de laadpalen in de betreffende wijk aan door gebruik te maken van de slimme meter die al in de palen zit. De led-lichten van de laadpalen die normaal blauw zijn tijdens het laden, zullen in beide gevallen paars kleuren als de Sociale Module actief is.

De aansturing met de Sociale Modules is een vorm van slim laden, maar het unieke aan deze technieken is dat deze niet dagelijks gebruikt worden maar alleen worden ingezet bij noodgevallen. De Sociale Modules fungeren dus als een vangnet naast reguliere toepassingen van smart charging.

‹ Naar overzicht

Radboud Universiteit: elektrische auto’s verlagen vrijwel altijd de broeikasgasuitstoot

Als huishoudens wereldwijd overgaan op elektrische auto’s verlaagt dat in bijna alle gevallen de netto uitstoot van broeikasgassen. Dit is zelfs het geval wanneer de CO2-uitstoot van elektriciteitscentrales op het huidige niveau blijft. Dat...
Nieuws|Laatste update:

7 Belgische federaties richten samenwerkingsplatform duurzamer vervoer op

7 grote Belgische federaties gaan intensiever samenwerken om kennis over schone technologieën voor vervoer uit te wisselen en om het gebruik ervan bij particulieren, bedrijven en overheden te vergemakkelijken. Het nieuwe samenwerkingsplatform...
Nieuws|Laatste update:

Coronavirus | Autofabrikanten stoppen massaal met productie, ook Tesla sluit fabriek

Wereldwijd stoppen autofabrikanten tijdelijk met de productie van (elektrische) auto's door de uitbraak van het coronavirus. Nieuwkomer in het rijtje met fabrikanten dat tijdelijk de deuren sluit is Tesla. De fabriek van Tesla in Fremont in de...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Spierings start met uitlevering eerste hybride mobiele hijskraan ter wereld

Spierings Mobile Cranes heeft de eerste hybride mobiele hijskraan ter wereld op de markt gebracht. Met deze hijskraan – de SK487-AT3 City Boy – kan zowel emissievrij gereden als gewerkt worden. Het concept werd vorig jaar al gepresenteerd...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Politieagenten stappen over op elektrische scooters

De politie krijgt in 2020 nieuwe stads- en surveillancefietsen, e-bikes en e-scooters. De Europese aanbesteding voor nieuwe elektrische scooters heeft, na uitgebreide tests met agenten, een Nederlandse winnaar opgeleverd. De politie is een exclusieve,...
Foto's|Laatste update: