©Oleksandr Tkachenko | Dreamstime.com

Promotieonderzoek Hogeschool van Amsterdam: Nederland kan toe met minder laadpalen

Nieuws|Laatste update:

Rick Wolbertus – onderzoeker van de Hogeschool van Amsterdam – stelt in zijn promotieonderzoek dat Nederland met veel minder laadpalen toe kan dan is afgesproken in het klimaatakkoord. Daarin staat dat in de komende 10 jaar tot circa 1,7 miljoen laadpunten nodig zijn om de klimaatdoelen voor elektrisch vervoer te halen. Maar volgens Wolbertus is dat aantal gebaseerd op verouderde analyses. ‘We kunnen veel meer auto’s per laadpaal kwijt.’

Bezettingsgraad moet groeien
Rick Wolbertus promoveert vandaag op een onderzoek dat systematisch en empirisch het laadgedrag van elektrische rijders in Nederland in kaart bracht. Nederland heeft een van de meest dichte netwerken van openbare laadstations ter wereld; 7 elektrische voertuigen delen gemiddeld 1 laadstation. ‘Maar als we efficiënter met onze laadpalen omgaan, kunnen we al in 2025 naar 2 keer zoveel auto’s per laadpaal toe’, aldus Wolbertus.

Laadstations worden volgens de onderzoeker nu voor 30 tot 40 procent van de tijd bezet gehouden, terwijl het daadwerkelijke opladen minder tijd in beslag neemt. Dit komt volgens hem grotendeels omdat een beperkt maar substantieel deel van de elektrische rijders de auto langer dan 1 dag op de laadplek laat staan. De onderzoeker verwacht op basis van het aantal verkochte nieuwe auto’s, waarvan de helft inmiddels elektrisch is, dat laadpalen snel een bezettingsgraad van 60 tot 70 procent kunnen bereiken.

Simulatiemodel
Om gemeenten te helpen de efficiëntie per laadpaal te vergroten heeft Wolbertus een simulatiemodel ontwikkeld. Daarin zijn allerlei externe factoren meegenomen, zoals parkeerbeleid, technologische vernieuwingen en verkoopcijfers. ‘Goed beleid vraagt dat je altijd een stap verder denkt dan het directe effect van een maatregel’, aldus Wolbertus. In het geval van elektrisch vervoer is dat lastig, erkent hij. ‘De techniek ontwikkelt zich snel. De batterijen worden groter en beter. Het soort elektrische auto’s verandert. Bijvoorbeeld van hybride naar helemaal elektrisch. Mensen hoeven straks minder vaak te laden. Ook dat betekent dat het laadgedrag en de behoefte aan laadpalen snel kunnen veranderen.’

‹ Naar overzicht