Den Haag introduceert milieuzone voor oudste brom- en snorfietsen

Nieuws|Laatste update:

Den Haag voert  per 1 december 2020 definitief een milieuzone in voor 2-takt brom- en snorfietsen. Dat heeft wethouder Liesbeth van Tongeren (Duurzaamheid en Energietransitie) bekendgemaakt.

Vanaf die datum mogen deze vervuilende brom- en snorfietsen nergens meer rijden in Den Haag. Het gaat om voertuigen  die ouder zijn 1 januari 2011. Dit is te vinden op het kentekenbewijs, en is binnenkort ook te achterhalen via een kentekencheck op de website van de gemeente.

De maatregel is een uitwerking van de aanpak schoon vervoer, die afgelopen oktober gepresenteerd werd door het college. Met dit stuk in de hand heeft de gemeente een uitgebreide consultatie gedaan onder bezitters van oldtimers, verkopers, bewoners en andere belanghebbenden in de stad. De uitkomst is een ontheffingsregeling voor historische brom- of snorfietsen. Deze oldtimers kunnen 40 keer per jaar voor een dagdeel (12 uur) een ontheffing krijgen. Ook inwoners die om medische redenen hun 2-takt brom- of snorfiets nodig hebben en eigenaren van 4-takt brom- en snorfietsen van vóór 2011 mogen een ontheffing aanvragen.

Om het voor bezitters gemakkelijker te maken om te kiezen voor een schoner alternatief, biedt het college een omruilregeling. Inwoners die gebruikmaken van de regeling kunnen het tegoed gebruiken voor een (elektrische) fiets, een elektrische brom- of snorfiets of een ov-tegoed. Het tegoed op de ov-kaart kan ook worden gebruikt voor het huren van een deelauto en van ov-fietsen. Het slopen van een brom- of snorfiets levert een tegoed op van 400 euro. Voor Hagenaars met een kleine beurs - die in het bezit zijn van een Ooievaarspas - is het tegoed 750 euro.

Luchtverontreiniging zorgt voor het verergeren van hart- en vaatziekten en longaandoeningen. Zo’n 80.000 inwoners van Den Haag hebben hier last van. Daarom stimuleert de gemeente schoon verkeer zoals meer lopen en fietsen waar dat kan, elektrisch vervoer en deelvervoer en slimme bevoorrading. Dat gebeurt onder meer door een sloopregeling voor zeer vervuilende dieselauto’s en brom- en snorfietsen, meer laadpalen en elektrische deelauto’s en deelscooters. Nu al is Den Haag koploper in laadpunten voor elektrische auto’s en de enige Nederlandse stad met snellaadstations in de binnenstad. Ook wijst de gemeente milieuzones aan voor de meest vervuilende dieselauto’s en brommers.

‹ Naar overzicht