
De e-week van... Cees Boutens
In de rubriek de e-autoweek van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met leaserijder Cees Boutens.
Cees Boutens is werkzaam bij de RAI Vereniging in Amsterdam. Daar is hij manager Strategie & Public Affairs. Sinds januari 2014 is Boutens de gelukkige eigenaar van een elektrische leaseauto, om precies te zijn een BMW i3. ‘In ons gezin is het de enige auto. Ik gebruik de auto vooral zakelijk en beperkt voor privé. Daarvoor hebben we namelijk een abonnement op het deelautoconcept Greenwheels. In totaal leg ik jaarlijks een kleine 30.000 kilometer af.’
Om die 30.000 kilometer elektrisch af te kunnen leggen beschikt Boutens over de mogelijkheid om op zijn werk en thuis te laden,maar natuurlijk ook onderweg via de openbare (snel)laadpalen. ‘Stilstaan staat voor mij synoniem aan laden. Doordat ik zowel op het werk als thuis een laadpunt tot mijn beschikking heb, wordt mijn auto altijd geladen als ik stilsta. Daarnaast sta ik vaak aan openbare laadpalen te laden en in toenemende mate laad ik snel langs de snelwegen. Grote problemen heb ik nog nooit gehad. Ik kan eigenlijk maar één minpuntje noemen: het blijft zuur om niet te kunnen laden door plug-in hybrides die soms een gehele werkdag een laadpunt bezet houden, terwijl jij een lichtje in je dashboard ziet knipperen dat je nog 10 kilometer bereik hebt. Maar over het algemeen geldt dat het goed en de beschikbaarheid van laadpunten ook nog eens steeds beter wordt.
Het rijgenot van zijn elektrische auto is voor Boutens verder een ongekend groot pluspunt. ‘De BMW i3 rijdt super. ‘Zo stil en zo veel power, dat is iedere dag opnieuw een genot. Wat ook heel leuk is zijn de gesprekjes die je altijd wel hebt met geïnteresseerden. Hoe ver kom je, hoe laad je, wat kost een kilowattuur, wie betaalt die kilowattuur, wat zit er onder de voorklep (laadkabels) en nog veel meer vragen. Voor mij is het ook een voordeel dat ik, als lobbyist van de rijwiel- en automobielindustrie, niet alleen veel praat in mijn werk over elektrisch rijden maar het zelf ook ervaar. Er is eigenlijk maar één groot nadeel: de actieradius. Met name voor privéritten wil het soms knellen, zeker als de eindbestemming niet in de Randstad ligt.’
Toch zal als het aan Boutens ligt zijn volgende auto opnieuw elektrisch zijn. ‘Ik blijf heel graag elektrisch rijden. Wel heb ik als randvoorwaarde dat de actieradius in alle jaargetijden 250 kilometer moet zijn. Als een dergelijke auto tegen een betaalbare prijs verkrijgbaar is, dan is er bij mij geen enkele twijfel om ook met mijn volgende auto elektrisch te gaan rijden. Ik hoop en vertrouw er op dat dit binnen nu en twee jaar gaat lukken!’