
De e-week van... Aad Schouten
In de rubriek de e-autoweek van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Aad Schouten die een elektrische bestelbus rijdt, de Nissan e-NV200.
Aad Schouten is korenmolenaar en daarnaast actief als zzp’er in de bouw. ‘Ik heb zowel een auto nodig voor mijn werk als korenmolenaar, maar ook voor mijn werkzaamheden als metselaar. Alvorens de e-NV200 aan te schaffen heb ik mij goed voorbereid. Ik heb vooral stilgestaan bij de vraag “Welke actieradius heb ik nodig voor mijn werk?”. In de praktijk blijkt alles goed te gaan. Natuurlijk, je moet vooraf nadenken en bij de les blijven over de hoeveelheid kilometers die je nog kunt afleggen, maar dat is enkel een kwestie van wennen. Ik ben vooral tevreden over de rijervaring. Hij rijdt super en is voorzien van alle spreekwoordelijke toeters en bellen, waaronder een laadvermogen van 700 kilogram. Je hoeft het pedaal maar aan te raken en je wordt in je stoel gedrukt en hij schiet weg. Fantastisch!’
Schouten rijdt overigens 20.000 tot 25.000 kilometer per jaar. ‘Bij thuiskomst plug ik mijn auto ’s avonds dan ook direct aan de lader om zeker te zijn dat ik ’s avonds eventueel weg kan als dat nodig is. De noodzaak om te laden ervaar ik niet als vervelend. Ik heb immers zelf de keuze gemaakt om elektrisch te gaan rijden. Daar pluk ik financieel de vruchten van en daar moet ik slechts een aantal extra dingen voor doen zoals dagelijks opladen. Dat is een keuze die je vooraf maakt. Natuurlijk heeft elektrisch rijden nog enkele beperkingen. Zo kan ik met mijn elektrische bestelbus geen aanhangwagen trekken. De voordelen wegen echter ruimschoots op tegen die enkele nadelen die er zijn. Zo vindt ik het ontzettend leuk dat je overal parkeerplekken krijgt met een laadpunt. Bij restaurants, bouwmarkten en zelfs al bij supermarkten. Dat zijn toch vaak niet de minste parkeerplekken, ze liggen altijd bij de ingang!’
Ook over het kostenplaatje is Schouten te spreken. ‘Ik heb 4 procent bijtelling en dat scheelt enorm veel in de kosten. Met de stimuleringsmaatregelen waar ik gebruik van heb kunnen maken, is het verreweg de meest voordelige oplossing. Als die voordeeltjes – zoals vrijstelling van wegenbelasting – weg zouden vallen, wordt het vrees ik een iets ander verhaal. Maar zelfs dan zou het nog iets voordeliger zijn om elektrisch te rijden.’
Vooral de stilte die Schouten ervaart tijdens het gebruik van zijn e-NV200 ervaart hij als een groot pluspunt. ‘Je merkt amper dat je rijdt. Zeker in vergelijking met een ronkende diesel. Die heeft wel een grotere actieradius als voordeel. Ik kan zelf prima toe met de actieradius van ongeveer 100 kilometer, maar het vergroten van de actieradius naar 250 of zelfs 500 kilometer zou fantastisch zijn.’ En de toekomst? Schouten: ‘Ook mijn volgende auto is elektrisch, mits de actieradius nog verder vergroot is!’