De e-week van… Marchel Bulthuis

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-week van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Marchel Bulthuis die in het bezit is van zowel een elektrische bestelbus als elektrische motor.

‘Ik heb inderdaad meerdere elektrische voertuigen in gebruik’, vertelt een enthousiaste Marchel Bulthuis. ‘Voor mijn bedrijf Electric Motorcycles Nederland heb ik een elektrische bestelbus; een Nissan e-NV200. Dit was op het moment van aanschaf de enige bedrijfswagen met de mogelijkheid tot snelladen en voldoende ruimte om één of soms zelfs twee elektrische motorfietsen te vervoeren.’

Bulthuis heeft de bestelbus eind maart in gebruik genomen en inmiddels 17.000 kilometer elektrisch gereden. ‘Wij gaan jaarlijks 35.000 à 40.000 kilometer rijden. Wij gebruiken de auto om (nieuwe) motoren bij dealers en klanten af te leveren. Alles in het kader van “Practice what you preach”. Verder rijdt ik privé (en ook zakelijk) een elektrische motorfiets van het merk Energica Ego. Dit is inmiddels de derde elektrische motorfiets.’

Opladen van zijn motorfiets doet Bulthuis dagelijks bij thuiskomst. Voor de bestelbus is er een laadpaal op eigen terrein van het bedrijf. ‘De Energica-motorfiets wordt via een normaal stopcontact geladen. Daarnaast worden beide voertuigen regelmatig snelgeladen, omdat ik best grote afstanden af leg. Het komt regelmatig voor dat er afstanden van 600 kilometer gereden worden. Dat gaat zeer goed dankzij het snelgroeiende snellaadnetwerk. Ondanks het nog mager dekkende netwerk in onze eigen regio – Noord-Nederland – zijn de laadervaringen positief te noemen.’

Het financiële voordeel van elektrisch rijden was voor Bulthuis in eerste aanleg de drijfveer om elektrisch te gaan rijden, zowel bij de motor als in het geval van de bedrijfswagen. Bulthuis hierover: ‘De ondernemersvoordelen hebben het verschil gemaakt. Alleen de maandelijkse brandstofkosten van onze vorige diesel bedrijfswagen liggen al hoger dan alle maandelijkse kosten van de elektrische bestelbus. Hetzelfde geldt voor de motorfiets.’

De ondernemer ziet dan ook voordelen te over van elektrisch rijden. ‘Niet alleen de kosten, maar ook het genot van het rijden. Zelfs de laadtijd kun je als positief ervaren. Tijdens het laden kan er immers gewerkt worden. Time management is hier een keyword. Nadelen zijn er natuurlijk ook. Wij ondervinden soms nog hinder van een te kort schietend netwerk met snelladers in het noorden. Ondanks dat een route plannen niet echt meer nodig is, is haasten gewoon niet mogelijk. Of is dat nu weer een voordeel?’

Bulthuis’ ervaringen met de motorfiets en bestelbus zijn dusdanig positief dat hij bij beide voertuigen ook de volgende keer voor een elektrische variant zal kiezen. ‘Voor de bedrijfswagen zou ik wel een grotere en nog betaalbaardere versie willen. Onze e-NV200 bevalt goed, maar extra laadruimte is welkom.’