De e-week van... Danny Geldtmeijer

De e-week van...|Laatste update:

In de rubriek de e-autoweek van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Danny Geldtmeijer die de beschikking heeft over een Mercedes B-klasse Electric Drive.

‘Ik rijd sinds mei 2015 een Mercedes B-klasse Electric Drive (ED)’, vertelt Geldtmeijer. ‘Deze gebruik ik overwegend zakelijk. Zakelijk rijd ik zo’n 25.000 kilometer per jaar en privé nog eens 5.000 kilometer.’

Geldtmeijer is een e-rijder van het eerste uur. Voor de aanschaf van zijn Mercedes B-klasse ED reed hij namelijk al zes jaar een elektrische golf. ‘Leuk detail is dat de batterij uit deze auto nu een tweede leven krijgt als opslagsysteem voor duurzame energie, voor zogenaamde home energy storage.’

Het opladen van zijn nieuwe auto doet Geldtmeijer thuis en bij de kantoren van zijn werkgevers Avans Hogescholen en netbeheerder Enexis. ‘Wat me helaas opvalt is dat openbaar laden steeds vaker problemen oplevert. Er staan brandstofauto’s bij laadpalen en laadpalen zijn regelmatig in storing. Enkele jaren geleden waren alle laadpunten online, nu is het regelmatig afwachten wat je aantreft. Daardoor heb ik de afgelopen maanden vaker moeten omrijden naar een alternatieve locatie dan in de voorbij jaren. Hopelijk is deze problematiek snel opgelost.’

Geldtmeijer vindt het vanwege het milieu belangrijk om elektrisch te rijden, maar ook financieel gezien kan het volgens hem aantrekkelijk zijn. ‘Bij 30.000 kilometer ligt zo’n beetje het omslagpunt waarbij het financieel aantrekkelijk is om een volledig elektrische middenklasser te rijden. Milieutechnisch boek je al veel eerder winst ten opzichte van een brandstofauto, maar dat vertaald zich vreemd genoeg tot 30.000 kilometer nog niet in financieel voordeel.’

‘Het grootste voordeel van elektrisch rijden is voor mij het rijcomfort’, vervolgt Geldtmeijer. De actieradius zie ik niet als een beperking Op dit moment loop ik 1 of 2 keer per maand tegen de maximum actieradius van het voertuig aan. Op die dagen plan ik zorgvuldig laadpalen en laadtijd in om te zorgen dat ik zeker op mijn plaats van bestemming aankom. In sommige gevallen pak ik als het gunstig is de trein en die is natuurlijk ook elektrisch!’

En Geldtmeijers volgende auto, die weliswaar nog enkele jaren op zich zal laten wachten, is die ook elektrisch? ‘Ja! Het zou de derde worden, ik wil nooit meer anders. Het rijdt heerlijk.’