
De e-week van... Torsten Colijn
In de rubriek de e-autoweek van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met Torsten Colijn die een Nissan Leaf rijdt en onder meer bekend is van ‘Beatrix, Oranje onder vuur’ en ‘Pizza Maffia’.
Torsten regelde zijn Nissan Leaf via de privélease-actie Nu Elektrisch van Natuur & Milieu. ‘Ik heb zelf nooit eerder een auto gehad, het liefst reis ik per trein. Dat vind ik heerlijk om even andere dingen te doen, of even bij te slapen. Maar om goed mobiel te zijn heb ik af en toe ook een auto nodig. Die huurde ik via ConnectCar. Helaas rijden de meeste huurauto’s op benzine. Daarom ben ik me gaan verdiepen in de mogelijkheden met elektrisch rijden.’
De eerste keer dat Colijn elektrisch reed, was met Greenwheels door de binnenstad van Den Haag. ‘Ik had het gevoel alsof ik op een zwevend tapijt door de stad ging. In het begin moest ik echt goed kijken of de auto wel aan stond. Je hoort vooral de wind, je banden op de straat, fietsbellen. Het is echt heerlijk rijden. Je moet er wel mee leren rijden. Het is echt anders dan een benzineauto. En je moet goed opletten of anderen je in de gaten hebben in het verkeer. Zeker als je langzaam rijdt. Ook moet je leren omgaan met lange afstanden. Je moet rekening houden met je afstand en waar je kunt opladen.’
Met zijn Leaf kan Colijn naar eigen zeggen gemiddeld zo’n 160 kilometer rijden voordat hij weer moet opladen. ‘Ik gebruik het liefst een snellader. Het aantal snelladers mag van mij nog fors omhoog. Ik woon zelf in Heiloo, een dorp van zo’n 23.000 inwoners. Daar zijn slechts een paar laadpalen en geen snelladers. Je merkt dat de palen op populaire plekken, zoals bij het station, drukker zijn. Het zou helemaal mooi zijn als ik in m’n eigen straat mijn auto zou kunnen opladen.’
Om mee te kunnen doen aan de leaseactie Nu Elektrisch van Natuur & Milieu sloot Colijn een zakelijk contract af op naam van zijn eenmanszaak als acteur. ‘Ik ben me gaan verdiepen en kwam tot de conclusie dat dit een heel fijn idee is: een leasecontract waar alles in zit voor een vast bedrag: reparatie, onkosten en verzekering. Ik wil namelijk geen elektrische auto kopen omdat er nog niets bekend is over de restwaarde van deze auto’s. Anderzijds is een deelauto van ConnectCar of Greenwheels handig, als je het niet vaak rijdt. Maar heb je de auto al meer dan een paar keer per maand nodig, tikt het behoorlijk aan. Als je dan alles bij elkaar optelt, wordt het een dure grap. Dan ben ik nu toch echt veel goedkoper uit.’
Al met al is elektrisch rijden volgens Colijn een echte aanrader. ‘Ik probeer altijd het realistische verhaal te vertellen. Natuurlijk is de actieradius beperkt, maar meestal ruim voldoende voor de meeste ritten. Mensen die sceptisch zijn, zijn toch ook gevoelig voor de kosten. Kijk eens naar de brandstof. Elektriciteit kost geen drol. Voor een paar euro heb je een volle tank. Dat is wat anders dan een volle tank benzine. Ik denk wel dat ik bij een uitzonderingsgroep behoor door nu al bewust te kiezen voor een elektrische auto. Ik begrijp ook heel goed dat mensen over het algemeen vooral bezig met hun dagelijkse dingen. Elektrisch rijden is voor veel mensen een non-issue, net als bijvoorbeeld groene stroom. Het is de kunst om het voor hen zó aantrekkelijk te maken dat ze zelf het besluit nemen om elektrisch te gaan rijden.’