English
©Daniel127001 | Dreamstime.com

Smart charging leidt tot tonnen extra CO2-besparing

Nieuws|Laatste update:

Door slim laden (smart charging) van elektrische auto’s kunnen tonnen extra CO2 bespaard worden. Als elektrische auto’s daarnaast opgeslagen duurzame stroom terugleveren aan het stroomnet (Vehicle to Grid, V2G) kan de extra CO2-winst bijna worden verdubbeld.

Dat blijkt uit de master thesis die Linda Punt schreef voor haar studie Business Information Management aan de Erasmus Universiteit.

De elektrificatie van mobiliteit levert in alle gevallen al CO2-winst op, omdat het verstoken van fossiele brandstoffen wordt verminderd en doordat een elektromotor veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor. Door daarnaast het laden door inzet van smart charging te optimaliseren op de beschikbaarheid van duurzame stroom, kan extra CO2-winst behaald worden. CE Delft deed hier al eens onderzoek naar. Te bekijken op https://www.elaad.nl/news/doorrekening-extra-co2-besparing-en-lagere-kosten-door-slim-laden-elektrische-autos/

Maar welke bonus in CO2-besparing valt er te behalen als elektrische auto’s ook ingezet worden om opgeslagen duurzame stroom terug te leveren aan het net (V2G, Vehicle to Grid)? Hoewel deze techniek nog niet massaal beschikbaar is, wilden ElaadNL en Stedin wel graag weten wat de extra CO2-winst daarvan zou kunnen zijn. Student Business Information Management aan de Erasmus Universiteit, Linda Punt, gebruikte verschillende databronnen over laden en over duurzame energie en stopte deze in modellen om hier iets over te kunnen zeggen. Uit haar onderzoek kunnen een aantal conclusies getrokken worden.

Belangrijkste conclusie  is dat in verschillende scenario’s (percentage duurzame energie in de stroommix) de toepassing van smart charging tonnen extra CO2-winst kan opleveren (zo’n 10 procent). Maar deze kan nog eens bijna verdubbelen als ook V2G ingezet wordt. De CO2-winsten nemen bij V2G toe als het aandeel duurzame energie in de stroommix ook toeneemt. Daarmee wordt deze techniek dus van groter belang naarmate de energietransitie vordert.

Een andere belangrijke conclusie is dat in dit model de maximale afname in CO2 door smart charging en V2G alleen mogelijk is als voldoende elektrische auto’s geschikt zijn voor deze technieken. Er zijn meer auto’s nodig om de potentiële CO2-winst volledig te benutten naarmate het aandeel duurzame energie toeneemt. De adoptie van smart charging en V2G zijn daarmee een cruciale succesfactor om de potentie van extra CO2 winst te verzilveren.

‹ Naar overzicht

Foto van de week | Vattenfall kiest Alfen voor levering 4.000 laadpunten Noord-Brabant en Limburg

Vattenfall heeft Alfen geselecteerd voor de levering van slimme laadinfrastructuur ten behoeve van elektrisch rijden in gemeenten in de provincies Noord-Brabant en Limburg. Het gaat om 4.000 laadpunten. Plaatsingsperiode Vattenfall heeft deze...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Nationale Laaddrukanalyse: groeiend tekort aan publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit het onderzoek ‘ De Nationale Laaddrukanalyse’ van Enpuls blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn. Van de 13.208 buurten in Nederland zijn er bijna 5.000...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | EV Experience: circuit Zandvoort 3 dagen lang in teken van elektrisch rijden

Circuit Zandvoort zou dit jaar het toneel zijn van een officiële Formule 1-race met Max Verstappen. Maar waar dit evenement door de coronapandemie geen doorgang vindt, gaat het circuit komende maand 3 dagen elektrisch! Van vrijdag 2 tot en met...
Video's|Laatste update:

Test & Reviews | Polestar 2

De ANWB heeft de Polestar 2  getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 470 kilometer.
Test & reviews|Laatste update:

Test & Reviews | Volkswagen ID.3

De ANWB heeft de Volkswagen ID.3  getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 426 kilometer.
Test & reviews|Laatste update: