
De e-week van... 'showroomeigenaar' Sander
In de rubriek de e-autoweek van doen e-rijders verslag vanaf de Nederlandse wegen. Ondernemers, leaserijders maar ook consumenten vertellen over hun ervaringen met de elektrische auto. Deze week spreken wij met ‘showroomeigenaar’ Sander die meedeed aan de Instapdag elektrisch rijden die afgelopen maand plaatsvond en zijn Renault ZOE tot 'showroom' maakte.
‘Elektrisch rijden is goed voor het milieu, de portemonnee en het is ook leuk om in sommige dingen voor te lopen’, vertelt Sander. ‘Mijn vriendin en ik rijden daarom dan ook al ruim een jaar in de Renault ZOE. Wat mensen voornamelijk denken is dat je met een elektrische auto niet ver kan rijden. Maar er zijn overal snellaadpalen, dus range anxiety is echt flauwekul. En wil je op vakantie naar Zuid-Frankrijk, dan kun je altijd gebruik maken van een deel -of huurauto.’
Ook Sander hoort de reactie dat elektrisch rijden duur is vaak. ‘Mijn antwoord is keer op keer: “Reken maar uit!”. Want wanneer je alles meerekent, dus niet alleen de aanschafprijs, maar ook de prijs per kilometer, onderhoudskosten, enzovoort, dan concurreert de ZOE heel aardig met benzineauto’s.’
‘Onder meer omdat ik het belangrijk vind dat ik kan snelladen heb ik voor de Renault ZOE gekozen’, vervolgt Sander. ‘Ik gebruik de auto vaak voor mijn werk, en heb veel afspraken buiten de deur. Meestal is er wel een laadpaal op locatie, of er is er een in de buurt. Maar dan moet het laden wel een beetje opschieten en dat gaat niet bij alle elektrische auto’s even makkelijk. Het voordeel van de Renault ZOE is dat hij laadt op de snelheid van het vermogen dat hij krijgt aangeboden.’
Het vinden van een snellaadpaal is volgens de e-rijder zeer eenvoudig. ‘Er komt elke week weer een snellaadstation bij, dus dat is over het algemeen geen punt. Zo krijg je elke maand meer range voor je geld, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. In Nederland kun je daardoor overal wel komen. Het voordeel van een snellaadpaal is dat niemand daar een hele dag aan hangt. Het is mij bij publieke palen wel een enkele keer overkomen dat er een andere auto stond, en dat ik dus niet kon laden terwijl dat wel moest. Maar ja, toen ben ik gewoon een paaltje verder gereden. Als ik echt een nadeel moet bedenken, dan is het dat ik soms mijn snoertje moet oprollen terwijl het regent, en ik daar dan sta in mijn nette pak. Als dat het enige is dan valt het wel mee, niet?’
En de volgende auto van Sander? Die is waarschijnlijk weer elektrisch. ‘Want wat ik in eerste instantie niet zo doorhad, is waarom elektrisch rijden zo relaxt is. Je hebt namelijk geen trillingen van de motor, dus uiteindelijk is het fysiek ook veel meer ontspannen. Ik rijd 30.000 kilometer per jaar, ik kom overal en heb nauwelijks geleden onder tijdsverlies. Ook heb ik net mijn eerste onderhoudsbeurt gehad, waar ik in drie kwartier klaar was voor 71 euro. Dat scheelt nogal wat in vergelijking met een benzineauto. In conclusie is het stil, super comfortabel, de rijeigenschappen zijn heel fijn, en het is prettig voor je portemonnee én het milieu.’