English
©Iulian Dragomir | Dreamstime.com

ACM: prijs van laden elektrische auto moet op 1 december overal duidelijk zijn

Nieuws|Laatste update:

Consumenten moeten voordat ze hun elektrische auto opladen bij een laadpaal kunnen zien wat het laden gaat kosten. Van de aanschaf van een laadpas tot aan de factuur van de laadsessie moet duidelijk zijn wat de kosten zijn. Aanbieders van laadpalen en laadpassen zijn nog niet altijd transparant over de prijs, terwijl ze dat volgens de wet wel moeten zijn. Daarom controleert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vanaf 1 december 2020 of partijen zich aan de regels houden. Doen ze dat niet, dan kan de toezichthouder ingrijpen.

Verwachting ACM
‘De regels zijn niet nieuw’, duidt Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM: ‘Nu steeds meer mensen een elektrische auto aanschaffen, is het nog belangrijker dat de tarieven voor het opladen van elektrische auto’s duidelijk zijn. Dan kunnen mensen een geïnformeerde keuze maken.‘

Tijdens een sectorbijeenkomst heeft de ACM aan de hand van de geldende regels nog eens toe wat zij van de sector verwacht op dit gebied. Aanbieders moeten duidelijk maken wat de verschillende prijselementen van een laadsessie zijn. Het uitgangspunt hierbij is dat die informatie vóór het laden beschikbaar is, bij de laadpaal of online. Als het laden beëindigd is moet duidelijk zijn hoeveel geladen is en wat de totale kosten zijn. Zo kan de consument die informatie naast de factuur leggen om vast te stellen dat hij ook heeft gekregen wat hij had afgesproken. Vanaf 1 december onderzoekt de ACM of de sector aanpassingen heeft doorgevoerd die zorgen voor de benodigde transparantie. De ACM roept consumenten op meldingen te doen via ACM ConsuWijzer als zij zien dat er sprake is van onduidelijke prijzen binnen deze sector.

‹ Naar overzicht

Ondernemers krijgen komend jaar 5.000 euro subsidie bij aanschaf elektrische bestelauto

Ondernemers kunnen vanaf komend voorjaar tot 5000 euro subsidie aanvragen voor de aanschaf of lease van een uitstootvrije bestelbus. De subsidie bedraagt 10 procent van de netto catalogusprijs tot een maximum van 5.000 euro per bedrijfsauto. Het...
Nieuws|Laatste update:

Het EV Jaarboek 2021: álles over elektrisch rijden

Nederland kent een lange traditie van jaarboeken en heeft nu ook een jaarboek over uitsluitend elektrische auto’s en elektrisch rijden: het EV Jaarboek 2021. Het 180 pagina’s tellende boek praat berijders én geïnteresseerden...
Nieuws|Laatste update:

Column Robin van den Berg (TomTom) | Range anxiety: technologie en infrastructuur kunnen het oplossen...

Nu de belangstelling voor elektrische voertuigen (ev) toeneemt, zijn we geleidelijk op weg naar een schonere en duurzamere toekomst. Maar hoe maken we de adoptie van ev veilig en betrouwbaar voor iedereen? Het milieuvoordeel van ev is duidelijk,...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Kun je ver genoeg rijden met een elektrische auto?

In de serie #ikhebnogeenvraag legt Nederland Elektrisch de meest voorkomende vragen over elektrisch rijden voor aan experts en ervaringsdeskundigen. Deze aflevering gaat over AFSTAND. Kun je ver genoeg rijden met een elektrische auto? Jelle...
Video's|Laatste update:

Primeur Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum met eerste elektrisch aangedreven vliegtuig

Het Koninklijke Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum heeft een primeur: het eerste elektrisch aangedreven vliegtuig met een Nederlandse registratie. Met de doop van de Pipistrel staat het sein op groen om onderzoek naar elektrisch vliegen in...
Nieuws|Laatste update: