Primeur Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum met eerste elektrisch aangedreven vliegtuig

Nieuws|Laatste update:

Het Koninklijke Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum heeft een primeur: het eerste elektrisch aangedreven vliegtuig met een Nederlandse registratie. Met de doop van de Pipistrel staat het sein op groen om onderzoek naar elektrisch vliegen in Nederland te intensiveren.

Pipistrel
De Pipistrel met registratienummer PH-NLX - waarbij de X verwijst naar ‘eXperimental’ en naar dit tiende onderzoeksvliegtuig van NLR – is het eerste volledig elektrisch aangedreven Nederlands geregistreerde vliegtuig.

Voor NLR is het een belangrijke zet om meer kennis en ervaring op te bouwen van gedrag en eigenschappen die bij een elektrisch aangedreven vliegtuig horen. Die inzichten helpen om elektrisch vliegen mogelijk te maken voor toekomstige (grotere) vliegtuigen. Ook wil NLR het huidige vliegbereik vergroten door waterstof als alternatieve energiebron in te zetten.

Geluidsreductie
Het elektrificeren van de aandrijving van vliegtuigen vermindert het motorgeluid. Een eerder uitgevoerde geluidsmeting toonde een geluidsreductie van meer dan 10 decibel tijdens het overvliegen van een elektrisch aangedreven propellervliegtuig ten opzichte van een soortgelijk vliegtuig met een verbrandingsmotor. Dat is volgens NLR een behoorlijk waarneembare geluidsreductie.

Eenmotorig
Het betreft een volledig elektrisch aangedreven eenmotorig propellervliegtuig. In het vliegtuig is plek voor een piloot en een passagier. De tweezitter is primair bedoeld om piloten op te leiden.

Het toestel kan ongeveer 50 minuten achtereen vliegen door de 2 parallel aangesloten lithiumbatterijen, elk met een energie-inhoud van 11 kilowattuur.

‹ Naar overzicht