70 procent elektrisch bestuurders in Europa heeft meer laadpunten op werk nodig
De druk voor bedrijven en werkgevers om elektrische leaseauto’s en een goede laadinfrastructuur aan te bieden, loopt op. 70 procent van de elektrisch bestuurders in Europa heeft meer laadpunten op het werk nodig. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de EVBox Mobility Monitor; het jaarlijkse marktonderzoek van EVBox naar de adoptie van elektrische auto’s en eventuele barrières hiervan. Dit onderzoek werd samen met Ipsos uitgevoerd onder 3.600 respondenten uit 6 verschillende Europese landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk.
Essentieel in strijd tegen klimaatverandering
45 procent van de Nederlanders vindt elektrische auto’s essentieel in de strijd tegen de klimaatverandering. Een derde overweegt in de nabije toekomst een elektrische auto te kopen of te leasen. De druk voor bedrijven en werkgevers om elektrische leaseauto’s en een goede laadinfrastructuur aan te bieden, loopt hierdoor op.
Momenteel laden de meeste mensen in Europa hun elektrische auto thuis (73 procent) en op het werk (40 procent) op. Toch geeft 29 procent van de elektrische bestuurders aan dat er op het werk niet altijd plek is om te laden. 20 procent van hen heeft helemaal geen mogelijkheid om te laden op het werk. In de toekomst ziet 32 procent van de elektrisch bestuurders ook graag meer snelladers op het werk.
Elektrische leaseauto
Het onderzoek wijst uit dat slechts 17 procent van de Nederlandse respondenten voor een bedrijf werkt dat elektrische leaseauto’s beschikbaar stelt. Daartegenover wil 52 procent van de potentiële elektrische bestuurders in Nederland werken voor een bedrijf dat elektrische auto’s aanbiedt.
Ter vergelijking: in het Verenigd Koninkrijk biedt 27 procent van de bedrijven een elektrische auto aan en in Noorwegen is dit 21 procent. België (18 procent) en Frankrijk (16 procent) scoren samen met Nederland het slechtst.
Rol overheid
Nederlanders verwachten dat de overheid beleid stimuleert dat een positieve uitwerking heeft op onze planeet. Ook van bedrijven wordt deze mindset steeds meer verwacht. Uit eerder onderzoek in 2019 werd al duidelijk dat de bestuurder naar zijn werkgever kijkt voor het opladen van elektrische leaseauto’s. De verwachting van consumenten is echter nog nooit zo hoog geweest als in de nieuwste editie van de monitor: bedrijven moeten stappen ondernemen die milieuproblematiek aanpakken, waarvan de overgang naar elektrisch vervoer een belangrijk onderdeel is.
Ruwweg 2 op de 5 Nederlanders werkt voor een bedrijf dat reeds een duurzame visie naleeft. Koploper Nederland (43 procent) wordt op de voet gevolgd door Noorwegen (41 procent), het Verenigd Koninkrijk (39 procent) en België (38 procent). Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders vinden dat overheden alleen financiële coronasteun moeten bieden aan bedrijven die aantoonbare maatregelen willen nemen om hun negatieve impact op het milieu aanzienlijk te verminderen (41 procent).