VVE Laadloket van start: hulp voor Verenigingen van Eigenaren bij uitrol laadpunten elektrische auto’s
EVConsult en GoodPoint lanceren na een succesvolle proef met Enpuls, onderdeel van netwerkbedrijf Enexis, het VVE Laadloket. Zo’n 15 procent van alle Nederlandse woningen is onderdeel van een Vereniging van Eigenaren (VvE). Nu steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, is het aan VvE’s om hier de benodigde laadinfrastructuur voor te regelen. Maar in de praktijk blijkt het vaak lastig om tot een gezamenlijk besluit over de laadinfrastructuur en achterliggende energievoorziening te komen.
Besluitvorming lastig
Conceptontwikkelaar Veerle Wijshof was bij Enpuls al eens betrokken bij een project over plaatsing van zonnepanelen bij VvE’s. ‘Daar zag ik hoe lastig de besluitvorming kan zijn bij VvE’s over dit soort projecten. Niet alleen om draagvlak te creëren, maar ook om besluiten op juridisch, financieel of technisch gebied te nemen’, vertelt ze.
Om VvE’s te ondersteunen met de realisatie van de benodigde laadinfrastructuur startte Enpuls de pilot Vereniging van Eigenaren, Elektrisch Vervoer, Verkenner (VVEEVV). Hierbij wordt het VvE-bestuur geholpen met informatievoorziening en een enquête onder de leden om zo tot een gemeenschappelijk toekomstbeeld voor de laadinfrastructuur te komen. In de daaropvolgende stap begeleidt een onafhankelijk adviseur het bestuur om een marktpartij te vinden voor de realisatie. Tijdens de pilot bleek het concept goed te werken en was de vraag vanuit VvE’s overweldigend. ‘We zagen dat de deelnemende VvE’s het heel fijn vonden om op deze manier advies te krijgen en in het proces te worden meegenomen. Binnen twee weken kregen de VvE’s minimaal 60 procent van alle leden mee in de besluitvorming, meestal was het zelfs 80 tot 100 procent’, aldus Wijshof.
Overdracht aan markt
Nu is het tijd voor een volgende stap waarbij Enpuls de pilot ‘VVEEVV’ overdraagt aan de markt. Initiatiefnemers EVConsult en GoodPoint nemen het stokje over en gaan verder onder VVE Laadloket.
VVE Laadloket helpt VvE’s in begeleiding bij het besluitvormingstraject en het benaderen van geschikte marktpartijen om de gekozen laadoplossing te realiseren. Gemeenten kunnen met VVE Laadloket aan de slag om de VvE’s in de gemeente bij te staan met de inrichting van een regionaal laadloket. Gemeente Rotterdam trapt eind juni af met het eerste regionale Laadloket.
Enpuls blijft als partner bij VVE Laadloket betrokken zodat moederbedrijf Enexis Groep zich kan voorbereiden op het mogelijk aanpassen van de energie-infrastructuur en de aansluiting.