Verkoop elektrische auto’s stijgt dit jaar naar 6 miljoen stuks
De verkoop van elektrische voertuigen stijgt dit jaar naar ruim 6 miljoen stuks. De verkoop van elektrische voertuigen is in de eerste 6 maanden van 2021 wereldwijd bijna verdrievoudigd vergeleken met de eerste helft van 2020. Dat meldt marktonderzoeksbureau Wood Mackenzie.
2,5 miljoen exemplaren
Het aandeel van de verkoop van elektrische voertuigen in de wereldwijde verkoop van personenauto’s verdubbelde in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en staat nu wereldwijd op 7 procent.
Marktanalist Ram Chandrasekaran hierover: ‘In de afgelopen 3 jaar hebben we een duidelijke trend gezien in de verkoop van elektrische voertuigen tegen het einde van het jaar. Als zodanig zal de verkoop in de tweede helft van 2021 waarschijnlijk beter zijn dan de verkoop van 2,4 miljoen elektrische voertuigen in het eerste halfjaar. De huidige trend wijst op een niveau van iets meer dan 6 miljoen voor het volledige jaar, met meer dan 2,5 miljoen exemplaren in zowel China als Europa. Overheidsbeleid van beide regio’s voor een groen herstel van de coronacrisis lijken een positief effect te hebben voor de sector personenvervoer.’
Subsidiebeleid
China leidde de markt voor batterij-elektrische voertuigen in de eerste helft van 2021. Het verkoopaandeel steeg in het land tot 9,3 procent, bijna 2 procent hoger dan het Europese aandeel. In termen van totale aantallen bedroeg de verkoop van batterij-elektrische voertuigen in China 900.000 stuks, bijna het dubbele van de verkoop in Europa.
Afgezien van de verlenging van het subsidiebeleid met 2 jaar, is de dominantie van China op de elektrischvervoermarkt het resultaat van een sterke promotie.
Voorhoede
Chandrasekaran besluit: ‘Een grote zorg is dat, hoewel China en Europa samen goed zijn voor 47 procent van alle autoverkopen wereldwijd, ze hebben bijgedragen aan meer dan 85 procent van alle verkopen in de eerste 6 maanden van 2021. De 2 regio’s zijn duidelijk de voorhoede voor het koolstofarm maken van transport, maar er moet een focus zijn om er een meer wereldwijd fenomeen van te maken.’