©COP26

VN-Klimaattop COP26: alle nieuwe vrachtwagens en bussen rijden in 2040 op schone energie

Nieuws|Laatste update:

Nederland heeft op de VN-klimaattop COP26 in Glasgow het initiatief genomen voor een akkoord waarmee 15 landen en tal van bedrijven zich committeren aan de ambitie dat vanaf 2040 alle nieuwe vrachtwagens en bussen in hun land rijden zonder uitlaatgassen. Naast Nederland doen Oostenrijk, Canada, Chili, Denemarken, Finland, Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Schotland, Turkije, Uruguay, het Verenigd Koninkrijk, Wales en Zwitserland mee.

Wegverkeer in 2050
Omdat vrachtwagens gemiddeld zo’n tien jaar rondrijden, is de overeenkomst volgens het demissionaire kabinet een mooie stap om de uitstoot van broeikasgassen door vrachtwagens en bussen wereldwijd naar nul te krijgen in 2050. Om aan te sluiten bij de logische momenten van vervanging voor ondernemers, is het doel in 2030 30 procent van de nieuwe zware voortuigen uitstootvrij te hebben.

Staatssecretaris Van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat): ‘Deze overeenkomst is een mooi begin. Nederland is ambitieus. Wij hebben in het klimaatakkoord al afgesproken al het wegverkeer in 2050 schoon te willen hebben. Het is belangrijk om daar samen met andere landen voor te gaan, zodat de markt zich sneller gaat ontwikkelen. Ik roep andere landen dan ook op zich aan te sluiten.’

70 procent stikstofuitstoot
Het zwaar vervoer is wereldwijd een belangrijke bron van luchtvervuiling. De uitstoot van de transportsector wereldwijd is niet in lijn met de Parijsdoelen. Zwaar verkeer zorgt voor ruim een derde van de CO2-uitstoot en zo’n 70 procent van de stikstofuitstoot van al het wegverkeer wereldwijd, en produceert veel schadelijke gassen die mensen direct inademen.

Oplossingen
Met de vrachtwagen en bus die rijdt op een batterij of brandstofcel met waterstof is daar een oplossing voor. Ze zijn stil en rijden zonder uitlaatgassen. Veel transportondernemers hikken nog tegen de prijs aan en veel producenten aarzelen nog om massaal schone vrachtwagens te gaan maken.

15 landen gaan intensief samenwerken en kennis uitwisselen om de ambities waar te maken. Jaarlijks rapporteren ze over de voortgang. Naast landen doen ook tal van staten, bedrijven die transporteren en vrachtwagenbouwers mee, zoals California, DHL, Heineken, Scania en BYD.

Machiel van der Kuijl van ondernemersvereniging evofenedex: ‘Het is goed dat Nederland hierin het voortouw neemt. Als landen om ons heen ook mee gaan doen, komt er meer keuze en worden de prijzen lager. Dat is belangrijk voor onze ondernemers. Wel moet er zowel in Nederland als in de rest van de wereld nog veel gebeuren zodat de elektrische vrachtauto’s efficiënt opgeladen kunnen worden en de logistieke planning niet in de knel komt.’

‹ Naar overzicht