Kabinet komt met nieuwe subsidie voor schone bouwmachines
Meer schone machines in de bouw. Bouwers kunnen vanaf volgend voorjaar met subsidie uitstootvrij bouwmaterieel, zoals graaf- en heimachines, betonmixers en bouwaggregaten kopen. Ook kunnen ze subsidie krijgen voor de ombouw of aanpassing van hun materieel van diesel naar waterstof-elektrisch of batterij-elektrisch. Het kabinet trekt er tot 2030 in totaal 270 miljoen euro voor uit. Dat heeft staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat Van Weyenberg gemeld aan de Tweede Kamer.
Stikstofprobleem
Het kabinet wil dat de bouw in 2030 60 procent minder stikstof en 0,4 megaton minder CO2-uitstoot, zoals vastgelegd in de Aanpak Stikstof en het Klimaatakkoord. De nieuwe subsidieregeling draagt daar aan bij. Bijna alle stikstofuitstoot van de bouw komt van het gebruik van de bouwvoertuigen en machines op de bouwplaats. Deze machines en bouwvoertuigen, waarvan er naar schatting zo’n 80.000 stuks zijn in Nederland, draaien vaak de hele dag op diesel, en stoten naast stikstof ook fijnstof en broeikasgassen uit.
Tot 40 procent van aanschafkosten
Ondernemers kunnen tot 40 procent van de aanschafkosten terugkrijgen. Het kabinet wil mkb-bedrijven extra tegemoet komen, zij kunnen daarom tot 50 procent subsidie krijgen. Het gaat daarbij om de aanschaf van nieuwe machines en bouwvoertuigen, bijvoorbeeld met een batterij of op waterstof. Ook bestaand materieel kan met subsidie worden aangepakt. Denk aan de ombouw van diesel naar elektrisch, of aan het plaatsen van katalysator die de vieze stoffen opvangt. Een goede katalysator kan de uitstoot van stikstof met meer dan 80 procent verminderen. Deze optie is ook beschikbaar voor grote zeegaande bouwvaartuigen.
Ook voor de innovatie en ontwikkeling van nieuwe technieken is subsidie beschikbaar is. Bijvoorbeeld voor nieuwe zware uitstootvrije machines zoals hijskranen en grote betonauto’s, met de bijbehorende nieuwe laad- of tankoplossingen op de bouwplaats.
Specifiek voor de bouw
Het kabinet vindt het belangrijk dat de bouw de mogelijkheid krijgt om over te stappen naar schoon. Zo kan het bouwen van huizen en aanleg en onderhoud van wegen en spoor doorgaan, met schone lucht. Daarom is deze regeling specifiek ontworpen voor materieel dat in de bouw wordt gebruikt. In 2022 is er 20 miljoen euro beschikbaar. Bouwers kunnen ook oplaadfaciliteiten, zoals bijvoorbeeld batterijcontainers voor op de bouwplaats, aanvragen. Er is een maximumbedrag per bedrijf en aanvraag. Ook moeten bouwers aan een aantal voorwaarden voldoen, om bijvoorbeeld fraude en snelle doorverkoop te voorkomen.
Het geld voor deze regeling voor de bouw komt uit het brede pakket aan stikstofmaatregelen, dat het kabinet al eerder aankondigde. Het kabinet treft daarnaast tal van maatregelen om ondernemers te helpen over te stappen op schonere alternatieven. Het mes snijdt daarbij vaak aan twee kanten. Ze helpen de stikstofproblemen voor bouwondernemers verkleinen.