Elektrisch Rijden Monitor 2021: consument steeds meer aangetrokken tot elektrische auto, aantal elektrische occasions nog klein
De Nederlandse consument voelt zich steeds meer aangetrokken tot de elektrische auto en het aantal mensen dat de overstap naar elektrisch rijden maakt, groeit. Dat blijkt uit de resultaten van een grootschalige studie van de ANWB. Voor het vijfde jaar op rij deden we onderzoek onder de Nederlandse bevolking naar het consumentenperspectief over elektrisch rijden. De afgelopen vijf jaar steeg het aantal Nederlanders met een kortetermijnaankoopintentie (0-5 jaar) van 17 procent in 2017 naar 25 procent dit jaar. Tegelijkertijd ziet de ANWB ook dat voor de grootste groep Nederlanders elektrisch rijden nog altijd ver weg is.
Aanschafsubsidie en hogere actieradius
Zoals de cijfers hierboven laten zien, maakte een aanzienlijke groep particulieren het afgelopen jaar de overstap naar een elektrische auto. Dit is vooral te danken aan de aanschafsubsidie voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s. Bovendien is het aanbod van betaalbare nieuwe modellen toegenomen en is de actieradius de afgelopen jaren sterk verbeterd. De totale gebruikskosten van een gemiddelde elektrische auto zijn inmiddels lager dan die van een gemiddelde benzineauto. Daarmee is een belangrijk omslagpunt bereikt.
Te hoge aanschafprijs
Vooral mensen met eigen oprit of parkeerplek (41 procent) vinden elektrisch rijden een interessante optie. Zij hebben minder last van een beperkte openbare laadinfrastructuur en kunnen thuis goedkoper laden. Beschikken zij daarnaast ook over eigen zonnepanelen, dan wordt de overstap naar een elektrische auto nog aantrekkelijker omdat zij dan met eigen stroom kunnen opladen. Desondanks blijft de hoge aanschafwaarde van een elektrische auto de hoogste barrière voor veel Nederlanders. Voor de grote groep occasionkopers (55 procent) lijkt elektrisch rijden nog te vroeg. Het aanbod tweedehands elektrische auto’s is nog laag en bovendien zijn de beschikbare auto’s nog te duur.
Voor Nederlanders met een privéparkeerplek is elektrisch rijden een stap dichterbij
41 procent van de Nederlanders zegt over een eigen oprit of privéparkeerplek te beschikken. Kunnen ze daar laden, dan is elektrisch rijden voor hen het overwegen waard. Deze mensen beschikken over goedkopere stroom dan wanneer ze in de straat laden en hebben minder last van eventuele problemen in het publieke laadnetwerk. Als ze daarnaast ook nog beschikken over zonnepanelen, kan de elektrische auto ‘gratis’ met door henzelf opgewekte stroom opgeladen worden. Dit is een duurzaam en in veel gevallen goedkoper alternatief dan een brandstofauto. De prijs per kilometer op basis van vier jaar gebruik en gemiddeld 15.000 kilometer per jaar ligt door deze goedkopere stroom bij thuis laden onder het kilometertarief van een vergelijkbare benzineauto.
Voor occasionkopers is elektrisch rijden nog verder weg
55 procent van de Nederlanders koopt zijn of haar auto tweedehands. Waar de markt van nieuwe elektrische auto’s volop in beweging is, is het aanbod elektrische occasions nog klein. De prijs van deze tweedehands auto’s is relatief hoog en de actieradius vaak beperkt. Pas de laatste jaren zien de onderzoekers dat er meer betaalbare elektrische auto’s worden verkocht op de nieuwmarkt. Deze komen naar verwachting pas over vier jaar op de occasionmarkt beschikbaar. Het is dus wachten totdat deze nieuwe generatie elektrisch auto’s, met betere specificaties, op de tweedehands markt verschijnen.
Belangrijkste redenen om (niet) elektrisch te rijden
Ondanks de positieve ontwikkelingen in de markt, is een elektrische auto zoals gezegd nog niet voor iedereen een haalbaar alternatief voor de brandstofauto. Dit zijn volgens de ANWB-onderzoekers de 5 belangrijkste redenen waarom consumenten niet of juist wel voor elektrisch rijden kiezen:
1. Aanschafprijs nog steeds te hoog
Consumenten blijken bereid meer te betalen voor een volgende elektrische auto dan voor een volgende benzine- of dieselauto. Desondanks vindt 51 procent van de Nederlanders de aanschafprijs te hoog. Dit is de grootste barrière om elektrisch te gaan rijden. Een elektrische auto is in vrijwel alle segmenten fors duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto. Daar staat tegenover dat de gebruikskosten van een elektrische auto aanzienlijk lager liggen dan die van een benzineauto. Er zijn minder onderdelen die onderhoud vergen, je bent in elk geval tot 2025 vrijgesteld van wegenbelasting en laden is, ondanks de gestegen energietarieven, aanzienlijk goedkoper dan tanken.
2. Actieradius groeit en neemt als belemmering af
Een te kleine actieradius is nog steeds een belangrijke drempel voor Nederlanders om elektrisch te rijden, maar wordt net als vorig jaar wel steeds minder belangrijk. 29 procent van de Nederlanders vindt de actieradius nog onvoldoende voor zijn of haar persoonlijke situatie. Dat de actieradius steeds minder een belemmering vormt om elektrisch te rijden komt mede doordat de gemiddelde actieradius van elektrische auto's ieder jaar stijgt. Vorig jaar was het gemiddelde nog 305 kilometer, dit jaar is dat 333 kilometer. Ter vergelijking: In 2017 was de gemiddelde actieradius nog maar 172 kilometer.
3. Milieu blijft belangrijkste reden om wél een EV te kopen
De grootste motivatie van de Nederlandse consument om een elektrische auto aan te schaffen is nog altijd het milieu, hoewel dat afneemt. 51 procent van de respondenten noemt dit als belangrijkste drijfveer tegenover 60 procent vorig jaar.
4. Laadnetwerk in Nederland groeit door
Zo’n 27 procent van de Nederlanders vindt het laadnetwerk in ons land te beperkt; zij verwachten dat er te weinig mogelijkheden zijn om een elektrische auto op te laden. Deze drempel is de afgelopen jaren als enige hoofdbarrière niet verminderd en lijkt volgens de onderzoekers juist weer zwaarder mee te wegen.
5. Aantal nieuwe elektrische modellen blijft toenemen, aanbod tweedehands ontoereikend
Net als vorig jaar hebben diverse automerken het afgelopen jaar weer nieuwe of verbeterde elektrische modellen op de markt gebracht. Het huidige aanbod van elektrische auto’s onder de 50.000 euro is volgens de ANWB gegroeid tot 37 modellen