©KOTUG

Het nieuws in 1 minuut | Samenwerking VER-Van Mossel, cacao schoon vervoeren en Renault Megane E-Tech electric

Nieuws|Laatste update:

Renault start levering Megane E-Tech electric
De nieuwe Megane E-Tech electric is nu te bestellen; de levering start in Frankrijk vanaf april, Nederland volgt in juni. Dit wordt het eerste model dat 100 procent ‘Made in ElectriCity’ is, de nieuwe industriële hub van de Renault Group in het noorden van Frankrijk. De voorruit is voorzien van het silhouet van een haan als symbool voor de Franse oorsprong en productie van het model. De nieuwe Renault Megane E-Tech electric is geïnspireerd door de conceptauto MORPHOZ uit 2019 en met het studiemodel Megane eVision uit 2020 als voorloper. Het is een 100 procent elektrische hatchback. Het kroonjuweel in het interieur is de OpenR-display, die het instrumentenpaneel en de multimedia-interface samenbrengt in één unit.

Emissieloos cacao vervoeren van haven naar fabriek
Emissievrij vervoer van goederen komt met de E-Pusher van KOTUG weer een stapje dichterbij. Cargill zet deze elektrische pusher, inclusief 4 duwbakken, in bij vervoer van cacaobonen van Amsterdam naar zijn fabriek in Zaandam. Cargill is het eerste bedrijf dat gebruik gaat maken van deze E-Pusher voor de binnenvaart. Met de 100 procent elektrische E-Pusher biedt KOTUG een pasklare oplossing aan bedrijven die op zoek zijn naar een verdere verduurzaming van hun totale supply chain. De modulaire en schaalbare elektrische duwboot wordt gevoed door energie die is opgeslagen in verwisselbare containers. Met deze emissievrije oplossing ondersteunt KOTUG de energietransitie en de modal shift van wegtransport naar waterwegen. Bijkomend voordeel is dat de bouwtijd door de modulaire aanpak en assemblagemethode met meer dan de helft is teruggebracht, ten opzichte van traditionele duwboten. De E-Pusher kan bakken met een lading van tot wel 4.000 ton duwen.

Samenwerking Van Mossel Automotive Groep en Vereniging Elektrische Rijders
Om toekomstige elektrische rijders optimaal te informeren hebben Van Mossel en VER besloten de handen ineen te slaan. Zij hebben gezamenlijk een pakket ontwikkeld om elektrische rijders bij al hun vragen te ondersteunen. Van Mossel biedt bij iedere nieuwe en gebruikte elektrische auto een Premium lidmaatschap van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) voor 1 jaar. VER zet De Nationale EV Helpdesk en haar sociale media in om de elektrische rijders van Van Mossel optimaal te ondersteunen bij al hun vragen over elektrisch rijden. Ook worden de elektrische rijders via de VER-nieuwsbrieven en video’s op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen. Daarnaast worden er in 2022 diverse sessies voor beginnende elektrische rijders georganiseerd, zogenaamd ‘EV voor Groentjes’, binnen van Mossel Automotive Groep om nieuwe en geïnteresseerde elektrische rijders goed te infomeren over alle onderwerpen die bij elektrisch rijden komen kijken.

MBI op weg naar 100 procent elektrisch met opening laadstation Aalst
MBI is op weg naar 100 procent elektrisch. Op de vestiging in Aalst werd onlangs het nieuwe wissel- en laadstation van elektrische heftrucks geopend. MBI is continu bezig in het kader van duurzaamheid, zo zijn als eerste op de vestiging Kampen alle diesel-heftrucks vervangen door elektrische heftrucks, daarna was Veghel aan de beurt, nu ook Aalst en straks volgt ten slotte ook Nieuw-Lekkerland. Dit jaar zal de laatste heftruck vervangen worden, waardoor er ongeveer 220 ton CO2 op jaarbasis wordt gereduceerd.  Binnen het wissel- en laadstation staan 7 grote batterijen die worden opgeladen voor gebruik. De batterijen voor de heftrucks hebben elk een capaciteit om 8 uur mee te rijden, precies voldoende voor een shift. Een batterij hoeft dus maar één keer per dag gewisseld te worden, tegelijk met de ploegwissel. Zo kan de heftruckchauffeur de hele dag rijden op één batterij. Binnen het station is ook een bord aanwezig dat aangeeft welke batterij als eerst klaar is voor gebruik. De batterijen zijn bovendien eenvoudig en snel te verwisselen.

‹ Naar overzicht