Verkoop elektrische auto’s bij consumenten komt steeds meer op stoom
Steeds meer particulieren kiezen voor een elektrische auto, via aankoop of private lease. Dat blijkt uit een analyse van RAI Vereniging en BOVAG naar de verkopen van elektrische personenauto’s in 2021. Afgelopen jaar groeide het aandeel particulier in de registraties van elektrische auto’s naar 21 procent, terwijl in 2019 dit aandeel nog op 12 procent lag. De groei is volgens BOVAG en RAI Vereniging onder meer te danken aan de invoering van de particuliere aanschafsubsidie en de introductie van steeds meer betaalbare elektrische personenauto’s en neemt de consumentenacceptatie van elektrisch rijden toe.
Meer betaalbare modellen
De gemiddelde prijs van een volledig elektrische auto bereikte in 2016 een hoogtepunt met ruim 79.000 euro Inmiddels is de prijs met ruim 28.000 euro gezakt naar gemiddeld 51.000 euro in 2021.
De verwachting is dat dit jaar en komende jaren nog meer betaalbaardere modellen worden geïntroduceerd waardoor de particuliere markt verder groeit. Daar waar tussen 2013 en 2018 het luxe segment auto’s dominant was in de registraties van elektrische auto’s, zijn nu vooral de middenklasse C- en D-segmenten het meest populair. In 2021 was 78 procent van de nieuw geregistreerde elektrische auto’s afkomstig uit een van deze segmenten. De top-3 meest verkochte elektrische auto’s in 2021 betrof C-segment auto’s en bestond uit de SKODA ENYAQ iV, Kia Niro EV en de Volkswagen ID.4.
Verkopen 2022
Sinds begin van dit jaar kunnen particulieren weer gebruik maken van een aankoopsubsidie, waardoor het aandeel particuliere registraties in de eerste twee maanden van 2022 naar 56 procent steeg. In totaal, zakelijk en particulier, werden 6.741 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd ten opzichte van 2.375 in dezelfde periode afgelopen jaar. Een stijging van 183 procent. Tot 10 maart was al voor bijna 43 miljoen euro aan subsidie aangevraagd, oftewel voor bijna 13.000 nieuwe elektrische auto’s.