Zero Emission Services krijgt 50 miljoen euro van Nationaal Groeifonds voor elektrische binnenvaart
Zero Emission Services (ZES) heeft van het Nationaal Groeifonds een investering van 50 miljoen euro ontvangen voor de versnelde invoer van hun systeemoplossing voor de binnenvaart. ZES werd in 2020 mede opgericht door het Havenbedrijf om onder andere elektrisch vervoer over water te stimuleren.
75 batterijcontainers
De investering zal worden gebruikt voor de ontwikkeling van 75 batterijcontainers voor maritieme toepassing (ZESpacks), 14 docking stations waar de ZESpacks worden geladen en 45 geëlektrificeerde binnenvaartschepen.
Bart Hoevenaars, chief executive officer van ZES, licht toe: ‘Dit is niet alleen goed nieuws voor de binnenvaartsector en voor ZES, maar leidt bovenal tot een betere leefomgeving. Nu wordt echt schoon varen mogelijk, dus zonder uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof. Daarnaast is het ook nog geluidloos. Het Nationaal Groeifonds steunt schippers bij de investering in een elektrische aandrijflijn. Zero Emission Services kan nu investeren in het kostbaarste deel, de batterijcontainers, zodat deze schippers alleen betalen voor gebruik. Ook kunnen er met de steun publiek toegankelijke laadstations gerealiseerd worden aan enkele cruciale vaarroutes voor de binnenvaart in Nederland. Door het mogelijk te maken om tegelijkertijd te investeren in deze 3 zaken, wordt het bekende kip-eiprobleem voor groen transport doorbroken.’
Gelijktijdig investeren
Als er niet gelijktijdig in elektrisch aangedreven schepen, batterijcontainers en laadinfrastructuur geïnvesteerd wordt, zal de doorbraak richting zero-emissie volgens Hoevenaars op zich laten wachten. ZESpacks kunnen niet gebruikt worden zonder schepen met een elektrische aandrijflijn en zonder laadinfrastructuur kunnen ze niet worden opgeladen. Samenwerking en afstemming tussen betrokken partijen is cruciaal. De investering van 50 miljoen maakt het mogelijk om gelijktijdig te investeren in de laadinfrastructuur, de energiedragers en de schepen met een elektrische aandrijflijn.
Het eerste schip, de Alphenaar van CCT, vaart sinds september 2021 op basis van verwisselbare energiecontainers. Het schip vaart tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk voor Heineken. Heineken en zijn vervoerder CCT leverden beide een aanzienlijke inspanning om het eerste zero-emissie binnenvaartschip met het ZES-systeem te kunnen laten varen. Met behulp van de investering van het Nationaal Groeifonds kan het aantal schepen, batterijen en laadstations versneld opgeschaald worden. Als de eerste 45 schepen met hulp van deze investering varen, is de verwachting dat de markt op eigen kracht het aantal schepen, batterijcontainers en laadstations kan laten groeien.