Subsidiepot voor aanschaf nieuwe elektrische auto’s leeg
Sinds maandag 30 mei is het maximaal aantal aanvragers dat dit jaar aanspraak kan maken op de subsidie voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s bereikt. Dat betekent dat de subsidiepot leeg is. In totaal zijn er ruim 21.000 nieuwe elektrische auto’s met subsidie aangeschaft in 2022. Er is nog wel beperkt subsidiebudget beschikbaar voor gebruikte elektrische auto’s; te weten 18 procent van het subsidiebudget op 30 mei 2022.
Onderstaande tabellen bevatten een overzicht met voertuigen waarvoor de subsidie aangevraagd is.
Top 5 merk/modellen met verlening
Nieuw/koop |
Aantal |
Nieuw/lease |
Aantal |
Fiat 500E |
965 |
Peugeot 2008 |
2.423 |
Kia Niro |
853 |
Peugeot 208 |
1.897 |
Hyundai Kona |
718 |
Citroen E-C4 |
1.243 |
Dacia Spring |
614 |
Opel Corsa-E |
911 |
Volvo XC40 |
589 |
Kia Niro |
873 |
Gebruikt/koop |
Aantal |
Gebruikt/lease |
Aantal |
Renault Zoe |
1.327 |
Peugeot 2008 |
44 |
Nissan Leaf |
787 |
Citroen E-C4 |
41 |
Volkswagen Golf |
653 |
Opel Corsa-E |
28 |
Hyundai Kona |
377 |
Nissan Leaf |
24 |
Volkswagen Up! |
365 |
MG ZS EV |
18 |
De Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) is bedoeld voor personenauto’s in het segment kleinere en compacte middenklasse, met een catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) tussen de 12.000 en 45.000 euro. Andere voorwaarden zijn onder andere dat de auto volledig elektrisch is en een actieradius heeft van minimaal 120 kilometer.
5 keer zo hoog
Om te voorkomen dat de subsidie snel op zou zijn, heeft het kabinet vorig jaar met Prinsjesdag extra geld uitgetrokken. Het totale subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s in 2022 was bijna 5 keer zo hoog als in 2021. Ook ging het subsidiebedrag per auto dit jaar omlaag. Daarmee konden dit jaar veel meer particulieren met subsidie overstappen naar een elektrische auto.
Voor nieuwe elektrische personenauto’s was het budget dit jaar 71 miljoen euro. De maximale subsidie was 3.350 euro per auto, dus in totaal konden aanvragen voor maximaal 21.194 auto’s worden toegekend.
Voor gebruikte elektrische personenauto’s is het budget voor 2022 20,4 miljoen euro. Het maximale subsidie is 2.000 euro per auto, dus in totaal kunnen aanvragen voor maximaal 10.200 auto’s worden toegekend.
De subsidie komt bovenop andere financiële voordelen voor particulieren die volledig elektrisch rijden zoals de vrijstelling motorrijtuigenbelasting MRB en de vrijstelling aankoopbelasting op personenauto’s en motorrijwielen BPM.
Nieuw budget 2023
De SEPP-regeling ging in 2020 (juli) van start en loopt tot 31 december 2024. De afspraak met de Tweede Kamer is dat het totale budget verdeeld wordt over de jaren. Zo hebben mensen elk jaar kans om met subsidie over te stappen. Het betekent ook dat als het jaarbudget op is, dat ook echt op is. Wie de komende maanden voor een nieuwe elektrische personenauto wil kiezen én een beroep wil doen op de regeling moet wachten tot begin volgend jaar.
In 2023 komt er weer nieuw subsidiebudget beschikbaar. Voor nieuwe elektrische personenauto’s is het budget voor 2023 67 miljoen euro; te weten 2.950 euro per auto voor maximaal 22.711 auto’s. Voor gebruikte elektrische personenauto’s is het budget volgend jaar 32,4 miljoen euro; te weten 2.000 euro per auto voor maximaal 16.200 auto’s.
Nog indienen
Niet alle subsidieaanvragen zijn al beoordeeld. Het kan zo zijn dat er nog aanvragen worden afgewezen, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden. En soms worden aanvragen weer ingetrokken. In beide gevallen komt er weer budget vrij. Het is dus mogelijk om nog steeds een aanvraag in te dienen. Wel is de kans dat dat de aanvrager nog subsidie krijgt volgens RVO klein.