Onderzoek Natuur & Milieu: Nederlanders willen wel, maar hoge prijs elektrische auto blijft drempel
Hoewel de meeste mensen bereid zijn meer te betalen voor een elektrische auto dan voor een auto op benzine of diesel, blijft de hoge aanschafprijs nog de grootste drempel. Daarnaast zijn de actieradius en de maandlasten belangrijke keuzefactoren. Deze resultaten komen uit nieuw onderzoek van Natuur & Milieu naar de effecten van verschillende financiële stimuleringsmaatregelen voor de elektrische auto voor de consument.
Onder de 15.000 euro
Het streven van de overheid om in 2030 – in het kader van het Klimaatakkoord – alleen nog elektrische auto’s in de nieuwverkoop toe te staan, kan volgens de onderzoekers in het gedrang komen. Dat de subsidiepot voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto voor dit jaar al leeg is, draagt daar volgens Natuur & Milieu niet aan bij: ‘Als het Rijk slim is, investeert zij nu extra, om de markt voor elektrisch een boost te geven.’
Uit het onderzoek uitgevoerd door I&O Research onder ruim 2.100 Nederlanders blijkt dat twee derde van de Nederlanders wel bereid is om meer te betalen voor een elektrische auto, met het milieu en lagere gebruikskosten als argument. Driekwart van de Nederlanders koopt echter een auto van onder de 15.000 euro, dit is vooral de prijs voor tweedehandsauto’s. Bij tweedehands elektrische auto’s is echter het probleem dat de actieradius voor veel mensen nog te laag is (150 kilometer). Pas vanaf 300 kilometer wordt het voor mensen interessant. Programmadirecteur van Natuur & Milieu Rob Van Tilburg: ‘Dit kan worden opgelost door stimuleringsmaatregelen de komende jaren te blijven aanbieden, zodat een generatie auto’s met een grotere actieradius op de tweedehandsmarkt komt.’
Nut subsidie
Subsidies dragen in belangrijke mate bij aan de keuze om elektrisch te gaan rijden. De aanschafsubsidie moet wel omhoog om mensen over de streep te trekken. Van Tilburg: ‘De subsidies die de Nederlandse overheid verstrekt om een elektrische auto te kopen, zijn nog onvoldoende om zelfs de tweedehands elektrische auto bereikbaar te maken voor iedere Nederlander. Zolang de prijs voor een vergelijkbare benzineauto niet in de buurt komt van een elektrische auto is stimulering nodig. Een interessante bevinding is dat het verlengen van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting tot 2030 eenzelfde impact heeft als de subsidie verhogen tot 6.000 euro. De overheid heeft verschillende knoppen om aan te kunnen draaien in handen.’
Batterijcheck
Een garantie op de batterij wordt door een groot deel van de Nederlanders als een heel positieve stimuleringsmaatregel aangemerkt om een elektrische auto te kopen. Een batterijgarantie betekent dat de koper garantie heeft voor de actieradius en verwachte levensduur van de batterij. Van Tilburg: ‘De verplichte batterijcheck is nu gepland vanaf 2027, terwijl dit onderzoek aanwijzingen geeft dat het veel impact heeft. Het zou goed zijn om er bij de EU op aan te dringen te zorgen dat zo’n check eerder overal beschikbaar komt.’