34 miljoen euro extra subsidie voor schone vrachtwagens
Er komen nog dit jaar veel meer extra schone vrachtwagens op de weg dan gedacht. Dat geldt ook voor schone machines op de bouwplaats. Staatssecretaris Heijnen trekt bijna 34 miljoen euro extra uit. Dat geld komt bij de subsidiebudgetten van dit jaar, die op de eerste dag direct op waren, omdat ondernemers zoveel goede aanvragen deden. Dat betekent dat er nu veel plannen liggen, die met dit geld direct uitgevoerd kunnen worden. Dat meldt de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.
3 vliegen in één klap
Heijnen: ‘Ik vind dit mooi nieuws. Op de eerste dag dat het kon, bleek dat ondernemers heel enthousiast zijn om met subsidie een elektrische vrachtwagen te gaan rijden. Of over te stappen op een elektrische hijskraan, wals of ander schoon bouwmaterieel. Het ging me aan het hart om zo veel ondernemers met goede plannen af te moeten wijzen. Dat hoeft nu gelukkig niet. Dat betekent ook nog eens op korte termijn winst voor het klimaat en tegen stikstof. Kortom: 3 vliegen in één klap.’
Budget opgehoogd
Heijnen verhoogt het subsidiebudget voor de regeling voor schone vrachtwagens met 11,5 miljoen euro. Aanvankelijk was daar voor dit jaar 13,5 miljoen euro voor uitgetrokken. In totaal komen er dit jaar met subsidie zo’n 450 extra vrachtwagens bij die schoon rijden; elektrisch of op waterstof. Dat betekent een verdrievoudiging van het huidige aantal op de weg.
Voor de inzet van bouwmachines die schoon draaien, op stroom of waterstof, komt dit jaar 22,2 miljoen euro extra. Daar was aanvankelijk 8,3 miljoen euro voor uitgetrokken. Het geld gaat naar de aanschaf van nieuwe machines, of ombouw van bestaande machines die nu nog op diesel draaien. Bijvoorbeeld graafmachines op rupsbanden, betonmolens, batterijpakketten voor op de bouwplaats en mobiele hijskranen.
Onderzoek
Wat meespeelt bij de keuze om dit geld nu in te zetten, is dat dit op korte termijn leidt tot klimaat- en stikstofwinst. Voor zowel de vrachtwagens als de bouwmachines liggen de aanvragen al op het bureau bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ondernemers konden vanaf 9 mei hier hun aanvragen indienen. Nieuwe aanvragen indienen voor dit jaar kan niet meer.
Het kabinet vindt het belangrijk om nu meters te maken waar dat kan. Zeker voor bouwmachines geldt dat ze vaak vele jaren meegaan. Dat betekent dat we over langere tijd plezier hebben van elke bouwmachine die nu stil en schoon draait op de bouwplaats. Nu extra geld inzetten, betekent dat er komende jaren minder subsidiebudget is. Voor vrachtwagens onderzoekt Heijnen momenteel de mogelijkheden om dat budget verder aan te vullen, conform de wens van de Tweede Kamer. Voor bouwmachines zijn er de komende jaren enkele honderden miljoenen euro’s. Ook daar houdt het kabinet vinger aan de pols om ervoor te zorgen dat er genoeg middelen zijn om een forse verduurzamingsslag in de bouw te maken.