©Oleksandr Tkachenko | Dreamstime.com

Nationaal Laadonderzoek 2022: veel animo voor thuisladen met zonnepanelen

Nieuws|Laatste update:

Nederlanders laden hun elektrische auto het liefst met stroom van hun eigen zonnepanelen. Dat is een van de belangrijkste conclusies van het Nationaal Laadonderzoek 2022. In de nieuwste editie van het onderzoek is er ook aandacht voor het effect van stijgende energieprijzen op laadgedrag. De stroomprijs is gedurende de onderzoeksperiode – 11 april 2021 tot 1 juni  2022 – sterk gestegen. Ruim een vijfde van de thuisladers (21 procent) geeft aan een duurder stroomcontract te hebben. Een vierde van de rijders met een aangepast en duurder energiecontract kiest er voor om vanwege kosten van privé thuislaadpunt naar een publiek laadpunt  over te stappen om te laden.

Druk op publieke laadpaal
‘Als straks de meeste stroom-contracten thuis (veel) duurder zijn kan dit leiden tot meer druk op de publieke laadpaal’, zegt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). ‘Dit effect zal waarschijnlijk van tijdelijke aard zijn. Op dit moment zijn stroomtarieven van publieke laadpunten in veel gevallen lager zijn dan laden thuis. Maar ook de tarieven van publieke laadpunten zullen naar verwachting binnen afzienbare tijd stijgen waardoor het kostenvoordeel ten opzichte van thuisladen wegvalt. Laadkosten en tankkosten groeien naar elkaar toe, dat is zorgelijk gezien de ambities voor elektrisch rijden en het belang hiervan voor de klimaatdoelstelling.’

Tevreden over laadinfrastructuur
Rijders van elektrische auto’s is gevraagd naar een algemeen rapportcijfer voor de verschillende manieren van laden. Alle manieren van laden scoren een ruim voldoende. Thuis laadpunten scoren het hoogst (9,3), openbare laadpunten (6,8) het laagst. Het overgrote deel van de rijders laadt thuis op eigen terrein de auto op.

In 45 procent van de geslaagde aanvragen van een publieke laadpaal duurde het 7 tot 12 maanden tot plaatsing. Ook in een Vereniging van Eigenaars (VvE) loopt nog driekwart tegen problemen aan. Van Biezen: ‘Het helpt om minder vraag gestuurd te plaatsen en veel vaker - vooruitlopend op de vraag - laadpunten te plannen en te plaatsen, om doorlooptijden te verkleinen. Gelukkig gebeurt dit al steeds vaker.’

Zonnestroom
Een opvallend hoog aantal elektrische rijders heeft zonnepanelen: 68 procent. Van elektrische rijders die thuislaadt heeft zelfs 79 procent zonnepanelen. Ter vergelijking: landelijk hebben zo’n 19 procent van de huishoudens zonnepanelen.

30 procent van de volledig elektrische rijders rijdt nooit meer kilometers op een dag dan de actieradius van hun elektrische auto. Dit betekent dat deze groep onderweg nooit extra hoeft te laden. 68 procent geeft aan maximaal 2 keer per maand bij te laden. Elektrische rijders zijn positief over snel laden en geven het een rapportcijfer 7,9. 65 procent van de rijders gebruikt wel eens een snellader.

Buitenland
63 procent gaat met de elektrische auto ook naar het buitenland voor werk of vakantie. De grootste groep die dat niet doet bestaat uit mensen die überhaupt niet met de auto naar het buitenland gaat. Eerdere berichtgeving in diverse media dat elektrische rijders vaak met een benzineauto naar het buitenland gaan, wordt ontkracht door het onderzoek: slechts 6 procent geeft aan dit te doen.

Slim laden
Ook ‘slim laden’ is in het onderzoek meegenomen. 50 procent van de respondenten geeft aan wel eens slim te hebben geladen. Dit is een stabiel resultaat, dat ook in de vorige 2 onderzoeken gehaald werd.

In 20 procent van de slim laden sessies geeft de rijder aan helemaal niets te hebben gemerkt van de aanpassingen op het laadprofiel, 6 procent geeft aan negatieve ervaringen te hebben gehad. Vooral de EV-rijders die thuis slim laden zijn hier erg enthousiast over. Zij laden thuis vooral op middels zelf opgewekte zonne-energie, of maken prijsbewust gebruik van het goedkopere nachttarief.

Het Nationaal Laadonderzoek in het kort

Wat zijn de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van het laden van elektrische auto’s? Welk laadmethode wordt het meest gewaardeerd? Welke knelpunten ervaren rijders van elektrische auto’s? En: wat zijn de effecten van de hogere energieprijzen in het laadgedrag? Het jaarlijkse  Nationaal Laadonderzoek, dit jaar derde editie, is het grootste landelijke onderzoek naar de meningen en ervaringen van elektrische rijders.

Het Nationaal Laadonderzoek 2022 is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en wordt uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Het jaarlijkse onderzoek levert een schat aan informatie op. Dit jaar deden een recordaantal respondenten, bijna 3.000, mee aan het onderzoek.

Het volledige onderzoek is hier te downloaden.

‹ Naar overzicht