©© Michael Ledray | Dreamstime.com

Nederlandse laadpaalexpertise naar Californië

Nieuws|Laatste update:

Nederlandse laadpaalexpertise gaat naar Californië. Nederlandse en Amerikaanse experts gaan samen aan de slag voor betere regelgeving en betere inzet van nieuwe techniek. Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) en Garcia Gonzalez (minister van het California milieuagentschap) hebben hiertoe een overeenkomst ondertekend in aanwezigheid van Koningin Máxima en plaatsvervangend gouverneur Kounalakis van Californië, tijdens een handelsmissie in San Francisco.

Praktijkervaring
Nederland en Californië hebben beide een groot innovatief testcentrum voor laadtechnieken, waar de laatste technieken op het gebied van snelladen, slim laden en cybersecurity worden ontwikkeld en getest. Dit levert veel kennis op. Experts van ElaadNL en de California Energy Commission gaan samen testen en vanuit hun praktijkervaring de overheid in Nederland, Amerika en Europa adviseren over nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van cybersecurity, gebruiksgemak en veiligheidseisen. De eerste bijeenkomst staat gepland voor komende voorjaar.

Concreet willen Nederland en Californië dat aanbieders van laadpalen overal ter wereld open standaarden hanteren. Iedereen moet gemakkelijk bij elke laadpaal terechtkunnen met eigen betaalpas, zonder eerst een apart abonnement af te sluiten. Dat geeft meer zekerheid en gemak voor elektrische rijders, bijvoorbeeld bij een buitenlandse vakantie. Het betekent ook dat bedrijven die laadpalen aanbieden gemakkelijker hun producten in het buitenland kunnen verkopen.

Een ander doel is dat slim laden veel sneller van de grond komt. Daarmee kunnen mensen met hun auto stroom teruggeven aan het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld als er veel vraag naar stroom is. Dat geeft het stroomnet letterlijk meer power op piekmomenten. Het kan een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen van de problemen op het stroomnet. En als laadpalen slimmer worden, moet er ook voor worden gezorgd dat ze niet gehackt kunnen worden. Digitale veiligheid is daarom een derde vlak waarop Nederland en Californië gaan samenwerken.

Ambitieus
Nederland en Californië zijn beide ambitieus op het gebied van elektrisch rijden. Nederland loopt voorop in de Europese Unie, Californië in Amerika. In Nederland staan relatief veel laadpalen en het heeft ook veel bedrijven die laadpalen maken en exploiteren. In eigen land, maar ook over de grens, bijvoorbeeld in Amerika. Nederland verdient per jaar ongeveer 5 miljard euro aan allerlei producten en diensten op het gebied van elektrisch vervoer, zoals de bouw en verkoop van laadpalen.

In Amerika loopt Californië voorop bij de invoering van elektrisch rijden. En met onder andere Silicon Valley binnen de staatsgrenzen, zijn er veel bedrijven die onderdelen maken voor elektrische auto’s en laadpalen. Bij de bedrijvenmissie in California zijn zo’n 40 Nederlandse bedrijven op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit aanwezig. Als Californië een zelfstandig land zou zijn, was het de vijfde economie ter wereld.

Nederland en Californië werken al jaren samen op veel gebieden. Zij spreken in de overeenkomst ook af om de samenwerking op het gebied van circulaire economie, duurzaamheid en klimaatadaptatie uit te breiden.

‹ Naar overzicht