©Dennis van de Water | Dreamstime.com

Rotterdam verkozen tot meest ev-vriendelijke gemeente van Nederland

Nieuws|Laatste update:

Gemeente Rotterdam verkozen tot meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.

Gemeente Rotterdam komt als beste naar voren omdat de vakjury - bestaande uit Lonneke van der Horst en Chris Heiligers (ALD Automotive), Marina van Helvoort (VER), Marc Klaver (automotive journalist) en Carlo van de Weijer (mobility expert aan de TU Eindhoven) - het ev-beleid van Rotterdam vooruitstrevend en helder vindt. Vanuit verschillende pijlers gericht op de inwoners, de logistieke sector en de laadinfrastructuur wordt de transitie naar een energiezuinig en schoner vervoerbeleid duidelijk aangepakt. De gemeente geeft bovendien het goede voorbeeld met het ev-beleid voor het eigen gemeentelijke wagenpark. Rotterdam laat hiermee onder meer Utrecht en Amsterdam achter zich.

Om te bepalen welke gemeente het ‘meest ev-vriendelijk’ is, zijn de 50 grootste gemeenten van Nederland beoordeeld op 5 criteria aan de hand van deskresearch. Er is gekeken naar de laadpaaldichtheid, de kosten per kilowattuur, de aanvraagduur voor een laadpaal, de minimale afstand tussen laadpalen en tot slot naar de online-informatievoorziening over elektrisch rijden. De 10 gemeenten die het beste scoorden, ontvingen een uitgebreide vragenlijst over het gemeentelijke beleid met betrekking tot elektrisch rijden. In de top 10 eindigden de volgende gemeenten: Amsterdam, Delft, Den Haag, Gouda, Nissewaard, Rotterdam, Schiedam, Utrecht, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer.

Marina van Helvoort, directeur van de Vereniging Elektrische Rijders en lid van de vakjury: ‘Natuurlijk is het geen gemakkelijke keuze omdat je bij veel gemeenten mooie, duurzame mobiliteitsinitiatieven ziet. Toch is onze keuze op Rotterdam gevallen. Rotterdam heeft oog voor de belangen van de ev-rijder. Zo kan je in Rotterdam nog steeds bij een publieke laadpaal voor 26 cent per kilowattuur laden. Een stad met een sterk publiek netwerk en met ook steeds meer snellaadpunten..’

Lonneke van der Horst: ‘Ook een mooi voorbeeld van hoe deze gemeente elektrisch rijden weet te stimuleren is door bedrijven in de logistieke sector die elektrisch vervoer inzetten, te laten genieten van privileges zoals verruimde laad- en lostijden omdat elektrisch vervoer stiller is. Dat zijn belangrijke initiatieven die bijdragen aan het verduurzamen van de mobiliteitssector.’

Programmamanager Elektrisch Rijden bij de gemeente Rotterdam, Arjan Oranje, is vereerd met de award: ‘De gemeente werkt aan een gezonde, aantrekkelijke en schone stad. Dat doen we samen met bewoners, bedrijven en bezoekers. Hierin heeft mobiliteit een grote rol. We stimuleren uitstootvrije mobiliteit om te zorgen voor gezonde lucht in de stad. Voor 2050 maken we al het gemotoriseerd vervoer in realiseerbare stappen uitstootvrij. We beginnen daar waar de alternatieven voorhanden zijn. En deze award beloont ons werk!’

‹ Naar overzicht