’s werelds eerste snellaadplein voor vrachtwagens en zwaar bouwmaterieel komt in Geldermalsen
Op het terrein van Avri, gelegen aan de A15 nabij afslag Geldermalsen, wordt binnenkort een vernieuwend snellaadplein voor zwaar materieel en vrachtwagens aangelegd. Dura Vermeer, Ploegam, Van Oord en Betuwewind ontwikkelen samen deze wereldprimeur onder de naam WattHub.
Operationeel in april
De voorbereidingen voor het laadplein gaan in februari 2023 van start; eind april moet het operationeel zijn. Het laadplein ligt onder de windmolens en tussen de zonnepanelen en wordt voorzien van duurzame stroom van Betuwewind.
Aanleiding voor het laadplein is het project Dijkversterking Tiel-Waardenburg, uitgevoerd door Dura Vermeer, Ploegam en Van Oord, voor deze gelegenheid samenwerkend in het consortium Mekante Diek. De ambitie is om de dijkverzwaring volledig emissieloos uit te voeren. Omdat snellaadpleinen voor groot materieel en vrachtwagens nog niet bestaan en hebben de bedrijven de handen ineengeslagen om dit zelf te ontwikkelen.
600 kilowatt
Met 39 laadpalen en een planningssysteem is er altijd voldoende laadmogelijkheid en zekerheid om te kunnen laden op het gereserveerde tijdslot. Daarnaast krijgt het laadplein een laadvermogen tot 600 kilowatt per oplaadpunt, deze laadsnelheid is nog nergens anders in Nederland toegepast.
Het laadplein heeft meer capaciteit dan het project vraagt. Deze extra capaciteit kan worden ingezet voor bedrijven met soortgelijke laadbehoefte uit en voor deze regio. Veel ondernemers in de regio krijgen geen zwaardere aansluiting van de netbeheerder, waardoor het elektrificeren van hun transportmiddelen en materieelstukken lastig is. Het laadplein biedt zo een oplossing voor ondernemers die hierdoor wel kunnen investeren in duurzaam materieel en hun duurzame ambities kunnen waarmaken.
De recente uitspraak in de Porthoszaak, waardoor de bouwvrijstelling voor stikstofuitstoot is vervallen, heeft de urgentie voor het emissievrij bouwen verder vergroot. Met de ontwikkeling van het eerste openbare laadplein voor zware machines en vrachtwagens wordt volgens het consortium een grote stap gezet om te bouwen met duurzame energie en zonder stikstofuitstoot.