ING: verkoopaandeel elektrische auto’s groeit in 2023 naar 25 procent
De Nederlandse verkoop van nieuwe auto’s laat in 2023 het dieptepunt achter zich. Het aantal geleverde auto’s stijgt naar verwachting met zo’n 6 procent tot 335.000. Economische tegenwind zorgt weliswaar voor meer terughoudendheid bij autorijders om nieuwe aankopen te doen, maar de orderportefeuilles zitten na 3 jaar van achterblijvende productie nog steeds behoorlijk vol. Door minder productiebeperkingen dan afgelopen jaar – zoals chiptekorten – kan de uitlevering omhoog. Het aandeel volledig elektrische auto’s in de nieuwverkoop stijgt weer en bereikt in 2023 een kwart van het totaal, al gaat de groei minder snel dan voorheen. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht automotive van ING Research.
Occasions
Vooral particulieren rijden langer met hun auto door en kiezen voor occasions. De hogere laadkosten spelen daarbij volgens de onderzoekers van ING waarschijnlijk ook een rol. Met de groei hebben minder potentiële elektrisch rijders de optie om thuis te laden. De aanhoudend lage vernieuwingsgraad wagenpark remt de vergroening. Het aandeel volledig elektrische auto’s in het wagenpark komt in 2023 pas net boven de 4 procent uit.
Vooral bedrijven die hun wagenparken voor 2025 willen vergroenen, zullen dit jaar een drijvende kracht zijn van de groeiende verkopen van elektrische auto’s. Toch is volgens de onderzoekers de snelheid er met de versobering van de stimulering uit. In Europa heeft Zweden Nederland met het verkoopaandeel volledig elektrisch ingehaald en ook Denemarken komt in de buurt. Dit is ook te danken aan het al relatief grote verkoopaandeel van plug-in hybrides in die landen, dat er boven de 20 procent ligt. Waar plug-in hybrides in Zweden en Denemarken inmiddels op hun retour zijn, groeit dit segment in Nederland naar verwachting nog licht door in 2023. Voor veel particulieren is dit in de ogen van de onderzoekers nog steeds de eerste stap naar volledig elektrisch.
Auto’s duurder
Door gestegen kosten en de sterke positie van autofabrikanten lagen de gemiddelde prijzen van nieuwe auto’s in november 2022 ruim 8 procent hoger en gezien de vertraagde doorwerking loopt dit naar verwachting van ING Research de komende tijd nog verder op. Elektrische auto’s daalden tot voor kort gemiddeld in prijs, maar dat is volgens de onderzoekers voorlopig voorbij. Dit komt vooral doordat de batterijpakketten door hogere prijzen van grondstoffen zoals lithium duurder zijn, waar tot voor kort sprake was van een dalende trend.
Al met al staat in de ogen van de onderzoekers de verdere verbetering van de concurrentiepositie van elektrisch rijden op dit moment onder druk en blijft fiscale stimulering voor particulieren hierdoor nodig.