Onderzoek Vattenfall: driekwart Nederlandse bedrijven gaat binnenkort volledig elektrisch rijden
Driekwart van de Nederlandse bedrijven is van plan om binnen 3 jaar volledig over te stappen op elektrische voertuigen. Dat blijkt uit een onderzoek van Vattenfall bij Europese bedrijven die een eigen wagenpark of bedrijfsauto’s hebben. De meeste bedrijven noemen maatschappelijke verantwoordelijkheid en een verbetering van hun CO2-balans als belangrijkste reden om af te stappen van voertuigen met verbrandingsmotoren.
84 procent
Nederland en de EU hebben ambitieuze doelen gesteld om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren. Nederland behoort daarbij nog altijd tot de koplopers. Het is volgens de onderzoekers dan ook geen verrassing dat 84 procent van de Nederlandse bedrijven (zeer) openstaat voor een overstap naar elektrisch vervoer voor hun werknemers.
Beschikbaarheid van laadpalen speelt een doorslaggevende rol in het besluit om elektrische voertuigen aan te schaffen. Het is zelfs belangrijker bij het nemen van een aankoopbeslissing dan de actieradius in kilometers of kostenaspecten – 77 procent versus 75 procent en 70 procent. Nederlandse bedrijven investeren meer in de verschillende soorten laadinfrastructuur dan hun collega’s in Duitsland en Zweden. De meeste bedrijven hebben laadpalen in hun garages voor de bedrijfsvoertuigen. De helft van de werknemers kan er ook zijn privévoertuig opladen. Om thuisladen gemakkelijker te maken, voorziet 43 procent van de bedrijven de eigen werknemers van thuislaadpunten. De helft van de bedrijven biedt zijn werknemers bedrijfslaadkaarten aan voor openbare laadstations, als ze buiten het bedrijfsterrein moeten laden.
Kosten- en milieukwesties
Hoewel de algemene uitkomst van het onderzoek een positief beeld schetst en reden geeft tot optimisme, zijn er volgens het onderzoek van Vattenfall nog steeds hindernissen die moeten worden overwonnen. Zo zouden bedrijven die hun elektrische wagenpark willen uitbreiden vooral meer informatie willen over kosten- en milieukwesties. 58 procent geeft aan dat de aankoopbeslissing gemakkelijker wordt wanneer er meer inzicht is in de kostenbesparingen ten opzichte van auto’s met verbrandingsmotoren. Voor 48 procent zou een overzicht van de CO2-besparing ten opzichte van verbrandingsmotoren relevant zijn voor de beslissing, en 38 procent zou hier meer expertise over willen hebben in het eigen bedrijf.