Independer: 'Enorme verschillen laadtarieven per gemeente, soms 2 keer zo duur'
In de gemeenten Losser, Staphorst en West Maas en Waal is het laden van een elektrische auto met gemiddeld 25 eurocent per kilowattuur het goedkoopst. In het Friese Terschelling is de elektrische rijder met 60 eurocent per kilowattuur weer meer dan het dubbele kwijt. Dit blijkt uit een analyse van Independer uit data van Eco-Movement die alle publiek toegankelijke reguliere laadpalen in beeld brengt. Bij ondergrondse parkeerplaatsen is men volgens het onderzoekers gemiddeld 16,8 procent duurder uit dan elders in de gemeente.
Opvallend groot
‘Dit zijn echt opvallend grote verschillen, want het gaat om openbare laadpalen’, legt Independer energie-expert Joris Kerkhof uit. ‘Je kunt er ook voor kiezen om thuis de auto op te laden, want dan betaal je, tot het prijsplafond, “maar” 40 eurocent per kilowattuur. Dat is toch goedkoper dan de genoemde 60 eurocent per kilowattuur. Pas dan wel op dat je in het gebruik niet over het prijsplafond heen gaat, want dan betaal je het afgesproken tarief met je leverancier. Maar er zijn al leveranciers die contracten aanbieden met tarieven ruim onder het prijsplafond. Als je zonnepanelen hebt en daarmee de auto op kunt laden, dan ben je natuurlijk helemaal spekkoper.’
Utrecht duurst
In de provincie Utrecht zijn mensen met een elektrische auto het slechtste af volgens Independer. Gemiddeld is het laadtarief hier 51 eurocent per kilowattuur. In Overijssel is men bij een reguliere laadpaal gemiddeld juist het gunstigst uit met gemiddeld 31 eurocent per kilowattuur. Daar komen nog wel de eventuele kosten van de laadpas bij.
Van de 10 gemeenten waar mensen gemiddeld het duurste uit zijn liggen er 4 in Utrecht:
- Terschelling (Friesland), gemiddeld 60 eurocent per kilowattuur
- Utrecht (Utrecht), gemiddeld 59 eurocent per kilowattuur
- Súdwest-Fryslân, (Friesland), gemiddeld 57 eurocent per kilowattuur
- Woudenberg (Utrecht), gemiddeld 56 eurocent per kilowattuur
- Wijk bij Duurstede (Utrecht), gemiddeld 56 eurocent per kilowattuur
- Borger-Odoorn (Drenthe), gemiddeld 53 eurocent per kilowattuur
- Eemsdelta (Groningen), gemiddeld 52 eurocent per kilowattuur
- De Bilt (Utrecht), gemiddeld 52 eurocent per kilowattuur
- Texel (Noord-Holland), gemiddeld 52 eurocent per kilowattuur
- Blaricum (Noord-Holland), gemiddeld 52 eurocent per kilowattuur
Losser het goedkoopst
De 10 gemeenten waar de elektrische rijder gemiddeld het goedkoopste uit is aan de laadpaal, liggen allemaal in Overijssel (4) en Gelderland (6):
- Losser (Overijssel), gemiddeld 25 eurocent per kilowattuur
- Staphorst (Overijssel), gemiddeld 25 eurocent per kilowattuur
- West Maas en Waal (Gelderland), gemiddeld 25 eurocent per kilowattuur
- Hof van Twente (Overijssel), gemiddeld 26 eurocent per kilowattuur
- Tiel (Gelderland), gemiddeld 26 eurocent per kilowattuur
- Olst-Wijhe (Overijssel), gemiddeld 26 eurocent per kilowattuur
- Westervoort (Gelderland), gemiddeld 26 eurocent per kilowattuur
- Overbetuwe (Gelderland), gemiddeld 26 eurocent per kilowattuur
- Maasdriel (Gelderland), gemiddeld 26 eurocent per kilowattuur
- Rheden (Gelderland), gemiddeld 26 eurocent per kilowattuur
Gemiddeld betaalt men aan een reguliere laadpaal 39 eurocent per kilowattuur. Kerkhof: ‘Het mooie is dat er nu weer jaarcontracten af te sluiten zijn die onder de prijs van het prijsplafond zitten. Dit voor zowel stroom als gas. Dan kan het dus steeds voordeliger worden om thuis op te laden.’