‘Elektrische rijder met dynamisch energiecontract bespaart 560 euro’
Nederlanders met een elektrische auto die thuis laden op basis van dynamische stroomprijzen kunnen dit jaar 560 euro aan laadkosten besparen ten opzichte van elektrische rijders met een traditioneel energiecontract. Dat blijkt uit berekeningen van energiebedrijf Zonneplan.
Laadkosten
Op zijn website houdt Zonneplan maandelijks bij wat klanten met een elektrische auto gemiddeld betalen voor hun stroom. Dit bedrag zet het bedrijf af tegen het tarief van de gemiddelde Nederlander, zoals maandelijks gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgaande op een jaarlijks kilometrage van 18.845 en een verbruik van 20 kilowattuur per 100 kilometer, concludeert Zonneplan dat de doorsnee elektrische rijder dit jaar 1.459 euro kwijt is aan laadkosten. Wie laadt op basis van een dynamisch tarief betaalt 899 euro.
Met name de vaste ‘startpiek’ rond 18 uur moet volgens Zonneplan omlaag om dit voordeel te behalen. Dat is namelijk doorgaans het duurste moment van de dag. Zonneplan verwacht dat de komende jaren steeds meer laadsessies naar de nacht verschuiven, omdat de tarieven dan lager zijn dan ‘s avonds. Dan heeft de elektrische rijder wel een laadpaal nodig die uitgesteld kan laden.
Onbalansmarkt
Overigens is, volgens Zonneplan, laden op dynamische uurtarieven pas de eerste stap naar echt slim laden. Woordvoerder Frank Breukelman: ‘Dynamische prijzen zijn gebaseerd op het verwachte verbruik en aanbod van met name wind- en zonnestroom per uur van de dag. Alleen komt zo’n verwachting in de praktijk nooit helemaal uit. Het weer blijft immers moeilijk te voorspellen.’
Op die momenten waarop vraag en aanbod niet matchen, treedt de zogeheten onbalansmarkt in werking. Bij een dreigend stroomtekort krijgen producenten door de netbeheerder extra betaald om stroom te leveren. Bij een overschot, bijvoorbeeld op onverwacht zonnige dagen, krijgen afnemers juist een hoge vergoeding om tijdelijk meer te verbruiken. Dat laatste is interessant voor elektrische rijders, die met hun hoge vermogen in korte tijd relatief veel stroom kunnen afnemen.
Vergoeding voor flexibiliteit
Zonneplan werkt daarom aan een model waarbij de klant een vergoeding krijgt voor het bieden van flexibiliteit. ‘Je sluit als je thuis bent standaard je laadkabel aan en geeft in de app aan hoelang je wilt laden en wanneer je weer wilt vertrekken. Op basis van de onbalansprijzen zorgen wij er dan voor dat je auto vooral laadt op momenten dat het net hierom vraagt. De vergoeding die de netbeheerder hiervoor geeft, delen wij met onze klanten’, aldus Breukelman. Zonneplan verwacht dat klanten hier begin 2024 gebruik van kunnen maken.