Kabinet start consultatie nieuwe subsidie voor waterstof-elektrische vrachtwagens en (bestel)auto’s
Het kabinet trekt 125 miljoen euro uit om ondernemers de overstap naar waterstof te laten maken naar waterstof-elektrische vrachtwagens en (bestel)auto’s. De voertuigen hebben een grote actieradius en brengen geen lange laadbeurten of problemen met het stroomnet met zich mee.
40 nieuwe waterstoftankstations
De komende jaren gaat de investering van het kabinet naar verwachting 40 nieuwe waterstoftankstations opleveren en tot enkele duizenden elektrische voertuigen op waterstof. Daarmee wordt waterstof een serieus alternatief voor ondernemers die schoon vooruit willen, naast elektrisch rijden op een batterij. Staatssecretaris Heijnen heeft de subsidieregeling waterstof bekendgemaakt die in consultatie is gegaan.
Staatssecretaris Heijnen: ‘Waterstof kan hiermee echt gaan doorbreken. De belofte van waterstof is er al jaren. Zeker voor ondernemers die over langere afstanden schoon willen rijden met een zwaardere auto, bijvoorbeeld een vrachtwagen, kan waterstof ideaal zijn. Maar dan moeten er wel tankstations zijn en moet er genoeg te kiezen zijn voor ondernemers. Het wordt tijd dat we ervoor zorgen dat waterstof zijn belofte in gaat lossen.’
Vanaf maart 2024
Vanaf maart 2024 kunnen ondernemers die subsidie aanvragen. Bij elke aanvraag moet 1 tankstation in het plan zitten, met daarbij meteen de aanschaf van genoeg vrachtwagens of (bestel)bussen om het tankstation vanaf de start rendabel te maken. Gemiddeld zijn daarvoor 10 à 15 waterstofvrachtwagens nodig. In de praktijk zal dit vaak betekenen dat transportbedrijven en tankstationhouders hun krachten bundelen in een subsidieaanvraag. Door subsidie te verlenen voor de combinatie tankstation en de voertuigen die moeten tanken, komt er een einde aan de kip-ei- discussie of je eerst tankstations moet hebben zodat er getankt kan worden, of eerst auto’s zodat je daarna een rendabel tankstation kunt bouwen.
Per waterstoftankstation kunnen ondernemers 40 procent van de kosten voor de bouw van het tankstation gesubsidieerd krijgen. Per vrachtwagen of bestelbus gaat het om 80 procent van het verschil in prijs met een dieselvariant. Voorwaarde voor de tankstations is dat zowel vrachtwagens als personenauto’s er kunnen tanken, en dat ze openbaar toegankelijk zijn.
Landelijk dekkend netwerk
De subsidieregeling loopt van 2024-2028. Met de 125 miljoen euro kunnen er naar schatting 40 moderne tankstations gebouwd worden, met dus de voertuigen die nodig zijn om het station rendabel te laten draaien. Daarmee ontstaat een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations. Dat is niet alleen wat het kabinet wil, maar ook in lijn met de Europese doelstellingen. Europa eist dat er in 2030 langs alle Europese hoofdsnelwegen waterstoftankstations te vinden zijn. Voor ons land moeten dat er minimaal 30 zijn, verspreid over het hele land. Europa stelt eisen aan deze stations, bijvoorbeeld qua grootte, capaciteit en toegankelijkheid. Momenteel zijn er 17 waterstoftankstations in Nederland, waarvan er 4 voldoen aan de Europese eisen die in 2030 gelden.
De komende jaren gaan fabrikanten van vrachtwagens en bestelbussen meer en meer inzetten op waterstof. Op dit moment staat dat nog in de kinderschoenen; er rijdt een handjevol vrachtwagens en bestelbussen op waterstof rond in Nederland. Personenauto’s op waterstof zijn er al wat langer, daar zijn er zo’n zeshonderd van op de weg.
De subsidieregeling is momenteel in internetconsultatie. Dat betekent dat iedereen er zijn mening over kan geven, voordat de regeling definitief vast wordt gesteld en volgend jaar maart van start gaat.