Onderzoek Goudappel: 1 deelauto haalt 14 privéauto’s van straat
Uit onderzoek van advies- en verkeerskundig bureau Goudappel onder 1.281 gebruikers van Greenwheels blijkt dat de plaatsing van iedere deelauto 14 privéauto’s van straat haalt. De ruimte die dit in potentie oplevert is volgens de onderzoekers 156 voetbalvelden groot. Ook rijden gebruikers van deelauto’s bewuster: 86 procent rijdt minder dan 5.000 kilometer per jaar en in meer dan de helft van de ritjes zit de bestuurder niet alleen in de auto.
Verdichtinsopgave
Goudappel benadrukt dat uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CB) blijkt dat het inwoneraantal van de 4 grootste Nederlandse gemeenten in 2040 met zo’n 333.000 inwoners zal zijn toegenomen. 70 procent van deze bewoners verplaatst zich dagelijks met de auto. Autodelen en andere vormen van deelvervoer zijn daarmee volgens de onderzoekers een essentieel onderdeel van de oplossing voor deze verdichtingsopgave.
In 2018 verving één Greenwheels-auto nog 11 privéauto’s en dat is inmiddels dus gegroeid naar 14. De belangrijkste motieven om een deelauto te rijden is volgens het onderzoek dat het goedkoper en gemakkelijker is dan het bezitten van een privéauto én het gebruikers naar bestemmingen brengt die niet te bereiken zijn met het openbaar vervoer.
Fiets en openbaar vervoer
Deelautogebruikers gebruiken de auto enkel incidenteel en wisselen verder af tussen de fiets en het openbaar vervoer – autodelers nemen gemiddeld 84 keer per jaar de trein, dit is veel meer dan de gemiddelde automobilist, die 7 keer per jaar met de trein reist. Daarnaast wordt in privéauto’s aanzienlijk vaker solo gereisd dan in deelauto’s.
Ruimte vrij
Per station-based deelauto van Greenwheels komt in potentie 300 vierkante meter aan ruimte vrij.
Rekent men dit door naar de totale vloot Greenwheels-deelauto’s in Nederland, dan betekent dit een totaal oppervlak van 780.000 vierkante meter. Dat staat gelijk aan 156 voetbalvelden.