English

Buren | Column Michel van Lindert (Vereniging DOET)

Nieuws|Laatste update:

Zoals vele Nederlanders zijn ook mijn buren recent weer teruggekeerd van een welverdiende vakantie. Ze hadden het leuk gehad, maar ze hadden ook besloten toch eens wat vaker met vakantie te gaan, want een zomervakantie van 3 weken is mooi, maar niet genoeg om het hele jaar de accu opgeladen te houden zo was hun ervaring. Een vergelijking trekken met het opladen van een elektrische auto lag voor de hand, maar dat is aan mijn buren eigenlijk niet besteed, zij verplaatsen zich veel met de fiets, hebben niet zoveel op met auto’s en gebruiken voor ‘grotere ritten’ een 15 jaar oude Volkswagen Sharan die vooral herkenbaar is aan de tientallen deukjes en krassen, opgelopen in de Amsterdamse binnenstad.

Ik ken die auto goed en heb zelfs de reservesleutel in bezit zodat ik ’m kan pakken als dat nodig is. Onlangs had ik de Sharan weer ’s nodig, een hoogslaper voor mijn zoontje ophalen bij de Ikea in Haarlem. Routinematig haalde ik eerst de visitekaartjes van auto-opkopers onder de ruitenwissers vandaan en legde ze in het handschoenenkastje bij alle andere kaartjes. Het plakkende deurrubber van het voorportier, overduidelijk een teken dat de auto alweer tijden niet gebruikt was, baarde me wat zorgen want daar waar rust bij ons mensen dus juist leidt tot een opgeladen accu is dat bij auto’s precies omgekeerd. De techniek liet me echter niet in de steek, 150 benzine-pk’s werden opgestart en het 1700 kilogram zware gevaarte kwam in beweging.

Zoals gewoonlijk was ook dit ritje qua brandstofverbruik weer teleurstellend: 1 op 10 en dat ondanks mijn Het Nieuwe Rijden-rijstijl. Bij terugkomst zaten mijn buren in de straat te genieten van de zon en polste ik voorzichtig bij hen of het niet eens tijd werd om uit te kijken naar een wat nieuwere en zuinigere auto, misschien wel een elektrische? M’n timing bleek goed, de oude Sharan was in Italië namelijk ook al ter sprake gekomen, maar een elektrisch auto? Inmiddels hebben we samen alles op een rij gezet, zo’n gek idee was het eigenlijk niet. M’n buren gaan in september een weekendje naar Granada, even hun accu opladen en hun nieuwe auto hangt dat weekeinde ongetwijfeld ergens aan een stopcontact, even de accu’s bijladen. Nu nog even zorgen dat ik weer een reservesleutel krijg.

Michel van Lindert (Vereniging DOET)

Over Vereniging DOET

Vereniging DOET (Dutch Organisation for Electric Transport) is de grootste branchevereniging op het gebied van elektrisch vervoer in Nederland. DOET vertegenwoordigt de gehele keten van één van de snelst groeiende sectoren van Nederland.

‹ Naar overzicht

Foto van de week | 50 Amsterdamse organisaties ondertekenen Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek

Ruim 50 publieke en private partijen hebben de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES) ondertekend tijdens State of the Region 2019 in de Metropoolregio Amsterdam.  Doel is de gevolgen van de fors toenemende logistieke en...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 10 juni – zondag 23 juni 2019

‘Westen van Engeland’ koopt Nederlandse laadinfrastructuur De gemeenteraad van Bristol slaat de handen ineen met de lokale autoriteiten van Bath and North East Somerset, South Gloucestershire en North Somerset om het huidige netwerk...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Test & Reviews | Mercedes EQC

De nieuwe Mercedes-Benz EQC loopt sinds enkele maanden van de band in de Mercedes-Benz-fabriek in Bremen en kan per direct worden besteld. De Mercedes-Benz-EQ-modellen worden op dezelfde productielijn gebouwd als auto’s met conventionele of...
Test & reviews|Laatste update:

VDL Bus & Coach en Arriva gaan streeklijnen elektrisch laten rijden

VDL Bus & Coach trekt met de levering van 55 Citea’s LLE-115 Electric bussen samen met vervoerder Arriva op in de verdere groei naar zero-emissiebusvervoer in Limburg. In 2026 rijdt al het openbaar in Limburg elektrisch. Eind juni gaan 20...
Nieuws|Laatste update:

Allego plaatst 1.000 laadpalen in provincies Drenthe en Groningen

Allego gaat in de provincies Drenthe en Groningen 1.000 openbare laadpalen met ieder 2 laadpunten plaatsen, beheren en onderhouden. De laadpalen van Allego worden voorzien van 100 procent duurzame energie. De opwekking vindt plaats door Holthausen...
Nieuws|Laatste update: