English

Buren | Column Michel van Lindert (Vereniging DOET)

Nieuws|Laatste update:

Zoals vele Nederlanders zijn ook mijn buren recent weer teruggekeerd van een welverdiende vakantie. Ze hadden het leuk gehad, maar ze hadden ook besloten toch eens wat vaker met vakantie te gaan, want een zomervakantie van 3 weken is mooi, maar niet genoeg om het hele jaar de accu opgeladen te houden zo was hun ervaring. Een vergelijking trekken met het opladen van een elektrische auto lag voor de hand, maar dat is aan mijn buren eigenlijk niet besteed, zij verplaatsen zich veel met de fiets, hebben niet zoveel op met auto’s en gebruiken voor ‘grotere ritten’ een 15 jaar oude Volkswagen Sharan die vooral herkenbaar is aan de tientallen deukjes en krassen, opgelopen in de Amsterdamse binnenstad.

Ik ken die auto goed en heb zelfs de reservesleutel in bezit zodat ik ’m kan pakken als dat nodig is. Onlangs had ik de Sharan weer ’s nodig, een hoogslaper voor mijn zoontje ophalen bij de Ikea in Haarlem. Routinematig haalde ik eerst de visitekaartjes van auto-opkopers onder de ruitenwissers vandaan en legde ze in het handschoenenkastje bij alle andere kaartjes. Het plakkende deurrubber van het voorportier, overduidelijk een teken dat de auto alweer tijden niet gebruikt was, baarde me wat zorgen want daar waar rust bij ons mensen dus juist leidt tot een opgeladen accu is dat bij auto’s precies omgekeerd. De techniek liet me echter niet in de steek, 150 benzine-pk’s werden opgestart en het 1700 kilogram zware gevaarte kwam in beweging.

Zoals gewoonlijk was ook dit ritje qua brandstofverbruik weer teleurstellend: 1 op 10 en dat ondanks mijn Het Nieuwe Rijden-rijstijl. Bij terugkomst zaten mijn buren in de straat te genieten van de zon en polste ik voorzichtig bij hen of het niet eens tijd werd om uit te kijken naar een wat nieuwere en zuinigere auto, misschien wel een elektrische? M’n timing bleek goed, de oude Sharan was in Italië namelijk ook al ter sprake gekomen, maar een elektrisch auto? Inmiddels hebben we samen alles op een rij gezet, zo’n gek idee was het eigenlijk niet. M’n buren gaan in september een weekendje naar Granada, even hun accu opladen en hun nieuwe auto hangt dat weekeinde ongetwijfeld ergens aan een stopcontact, even de accu’s bijladen. Nu nog even zorgen dat ik weer een reservesleutel krijg.

Michel van Lindert (Vereniging DOET)

Over Vereniging DOET

Vereniging DOET (Dutch Organisation for Electric Transport) is de grootste branchevereniging op het gebied van elektrisch vervoer in Nederland. DOET vertegenwoordigt de gehele keten van één van de snelst groeiende sectoren van Nederland.

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht

De 10 meest gelezen berichten van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 | 19 jul 2018

Met 137.179 pageviews (+61%) en 76.509 bezoekers (+89%) heeft Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen. De volgende 10 berichten werden het meest gelezen in de eerste helft van het...
Nieuws|Laatste update:

Verminderde berichtgeving Nederland Elektrisch in verband met zomerreces | 19 jul 2018

In de komende 2 weken – tot en met 5 augustus 2018 – vindt er op de weblog van LED Magazine verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces.
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 16 juli – zondag 29 juli 2018

’s Werelds meest circulaire auto is van vlas en suiker en rijdt 1:300 Studenten van de TU Eindhoven ontwikkelden Noah, een prototype van een ultralichte, elektrisch aangedreven auto op basis van vlasvezel en suiker. Het is tevens ’s...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Video van de week | Brabant 2050: elektrisch rijden op waterstof

In het televisieprogramma Brabant 2050 werpt Omroep Brabant een blik in de toekomst. Ditmaal aandacht voor elektrisch rijden. 'Dat je over een tijdje geen benzine of diesel meer tankt, lijkt iedereen inmiddels wel te weten', aldus de regionale...
Video's|Laatste update:

55 elektrische VDL-bussen voor RET in Rotterdam

Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET gunt VDL Bus & Coach de levering van 55 VDL Citea’s Electric. Het gaat om het type Citea SLF-120 Electric. Hiermee zet RET de volgende stap  in verduurzaming van de busvloot. De elektrische...
Foto's|Laatste update: