English

Buren | Column Michel van Lindert (Vereniging DOET)

Nieuws|Laatste update:

Zoals vele Nederlanders zijn ook mijn buren recent weer teruggekeerd van een welverdiende vakantie. Ze hadden het leuk gehad, maar ze hadden ook besloten toch eens wat vaker met vakantie te gaan, want een zomervakantie van 3 weken is mooi, maar niet genoeg om het hele jaar de accu opgeladen te houden zo was hun ervaring. Een vergelijking trekken met het opladen van een elektrische auto lag voor de hand, maar dat is aan mijn buren eigenlijk niet besteed, zij verplaatsen zich veel met de fiets, hebben niet zoveel op met auto’s en gebruiken voor ‘grotere ritten’ een 15 jaar oude Volkswagen Sharan die vooral herkenbaar is aan de tientallen deukjes en krassen, opgelopen in de Amsterdamse binnenstad.

Ik ken die auto goed en heb zelfs de reservesleutel in bezit zodat ik ’m kan pakken als dat nodig is. Onlangs had ik de Sharan weer ’s nodig, een hoogslaper voor mijn zoontje ophalen bij de Ikea in Haarlem. Routinematig haalde ik eerst de visitekaartjes van auto-opkopers onder de ruitenwissers vandaan en legde ze in het handschoenenkastje bij alle andere kaartjes. Het plakkende deurrubber van het voorportier, overduidelijk een teken dat de auto alweer tijden niet gebruikt was, baarde me wat zorgen want daar waar rust bij ons mensen dus juist leidt tot een opgeladen accu is dat bij auto’s precies omgekeerd. De techniek liet me echter niet in de steek, 150 benzine-pk’s werden opgestart en het 1700 kilogram zware gevaarte kwam in beweging.

Zoals gewoonlijk was ook dit ritje qua brandstofverbruik weer teleurstellend: 1 op 10 en dat ondanks mijn Het Nieuwe Rijden-rijstijl. Bij terugkomst zaten mijn buren in de straat te genieten van de zon en polste ik voorzichtig bij hen of het niet eens tijd werd om uit te kijken naar een wat nieuwere en zuinigere auto, misschien wel een elektrische? M’n timing bleek goed, de oude Sharan was in Italië namelijk ook al ter sprake gekomen, maar een elektrisch auto? Inmiddels hebben we samen alles op een rij gezet, zo’n gek idee was het eigenlijk niet. M’n buren gaan in september een weekendje naar Granada, even hun accu opladen en hun nieuwe auto hangt dat weekeinde ongetwijfeld ergens aan een stopcontact, even de accu’s bijladen. Nu nog even zorgen dat ik weer een reservesleutel krijg.

Michel van Lindert (Vereniging DOET)

Over Vereniging DOET

Vereniging DOET (Dutch Organisation for Electric Transport) is de grootste branchevereniging op het gebied van elektrisch vervoer in Nederland. DOET vertegenwoordigt de gehele keten van één van de snelst groeiende sectoren van Nederland.

‹ Naar overzicht

Foto van de week | evdata.nl gelanceerd: 'live' inzicht in 11.000 openbare laadpunten

De 4 grote steden en MRA-Elektrisch hebben de website evdata.nl gelanceerd. De portal laat de ontwikkeling en de actuele stand van het elektrisch laden in Nederland zien, gebaseerd op de harde data van meer dan 11.000 openbare laadpunten. Een handig...
Foto's|Laatste update:

Eleqtron en E-Flux starten samenwerking voor verrekening laadkosten

Eleqtron en E-Flux hebben hun samenwerking bekrachtigd voor de automatische verrekening van laadkosten. Dankzij de samenwerking kunnen nu de Zaptec-laadpunten – als onderdeel van het Qcharge totaalconcept van Eleqtron – gebruikt worden,...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Utrecht eerste stad ter wereld met stadsbreed netwerk van laadpalen die laden én ontladen

De gemeente Utrecht en het Utrechtse bedrijf LomboXnet gaan dit jaar ten minste 145 publieke laadpalen voor elektrische auto’s plaatsen. Deze laadpalen slaan zonne-energie op in de batterijen van elektrische auto’s. Het unieke aan deze...
Foto's|Laatste update:

Den Haag neemt 1.000e laadpaal in gebruik

Den Haag heeft de 1.000e laadpaal voor elektrische auto’s in gebruik genomen. De komende jaren wordt verder gebouwd aan het laadnetwerk van ‘gewone’ laadpalen en snellaadstations. Wethouder Duurzaamheid en Energietransitie...
Nieuws|Laatste update:

Test & Reviews | Tesla Model 3

De eerste 5 Tesla's Model 3 werden in Nederland eind 2018 te naam gesteld. Inmiddels is de uitlevering van het voertuig dan ook in Europa daadwerkelijk op gang gekomen. Voor de ANWB het moment om het voertuig aan een uitgebreide rijtest te...
Test & reviews|Laatste update: